Praha 4 zavádí parkovací zóny. Lidé stojí ve frontách. „Přijďte v poledne,“ radí úředníci
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Až hodinové fronty čekají v Praze 4 ty, kteří si půjdou zakoupit parkovací povolení v rámci zavedení parkovacích zón. To je v této městské části provázeno problémy od počátku spuštění prodejního systému. Prodej měl být spuštěn v pondělí 4. června, několik hodin po spuštění však zcela zkolaboval. Kompletně obnovit se vydávání parkovacích povolení podařilo až po čtyřech dnech. Řidiči si počkají zejména v případě, že se na úřad vypraví v ranních hodinách. Podle mluvčího Prahy 4 Jiřího Bigase však situace není tak kritická jako před pár dny, úřad navíc zřídil další výdejní místo.
Vytížení tří informačních center, kde je možné parkovací oprávnění získat, není podle mluvčího tak velké, jako po kolapsu celého systému. Lidé zde však zejména ráno a v pozdních odpoledních hodinách stráví až hodinu. Problém tkví zejména v nedostatku přepážek, které řidiče odbavují – v ulici Na Pankráci jsou k dispozici tři, v nejvytíženějším centru v ulici Antala Staška poblíž stanice metra Budějovická jsou čekajícím k dispozici čtyři úředníci. Ti navíc v odpoledních hodinách kromě parkovacích oprávnění vyřizují i další agendu.
Na pomalé odbavování na úřadech si lidé stěžují od začátku června, kdy městská část povolení začala prodávat. Infocentra zavírají už v 18 hodin, mnoho lidí si tak do konce úředních hodin povolení vyřídit nestihne. Dobrým řešením není ani návštěva brzo ráno, kdy se před úřady tvoří fronty ještě před začátkem úředních hodin. „Ráno je to nejhorší, lidé stojí před úřadem a čekají na pořadové číslo. Nejlepší je přijít během dne, třeba kolem poledne,“ radí klientům zaměstnanci úřadu.
Další možností, jak vyřízení povolení urychlit, může být návštěva nově zřízeného výdejního místa v budově Nuselské radnice. To úřad otevřel v pondělí, v prostorách společenského sálu město otevřelo 20 přepážek, které jsou zájemcům k dispozici od 8 do 20 hodin. Na vyřízení povolení si zde lidé odpoledne počkají přibližně 15 minut. Na místo čekající lidi posílají i úředníci. „Zajeďte si na Nuselskou radnici, jsou tam prázdné přepážky.“ doporučují.
„Zájemce se daří celkem rychle odbavovat, záleží na tom, jestli přijde člověk, který má jedno auto, či přijde se dvěma či více auty. Ale ty kolapsy již v podstatě nejsou,“ uvedl mluvčí Prahy 4 Jiří Bigas.
Zavedení parkovacích zón v Praze 4 kritizovali minulý týden také opoziční zastupitelé. Důvodem byly podle předkladatele návrhu, bývalého starosty Pavla Caldra, problémy při vyřizování parkovacích povolení. Radnice podle Caldra nezvládá vydávat povolení. Úředníci registraci jednoho vozu prý řeší až 10 minut. „Pokud má majitel firmy pět aut, trvá to 50 minut,“ řekl bývalý starosta na jednání zastupitelstva. Cílem návrhu byl posun začátku platnosti parkovacích zón na září, mezi zastupiteli však nezískal dostatečnou podporu. Obyvatelům tak na vyřízení povolení zbývají necelé dva týdny.
Na jednání zastupitelstva si na zóny stěžovali i místní obyvatelé. V některých ulicích prý je parkování po obou stranách a mezi zaparkovanými vozy se dvě auta jedoucí proti sobě nevejdou. Podle další obyvatelky se nerespektuje logické a roky zažitý způsob parkování, kdy si řidiči vyhověli. To prý nyní přestalo.
Situace je v Praze 4 podle radnice špatná zejména podél trasy metra C, tramvajových linek v Nuslích a Podolí a v ulicích sousedících s Prahou 2 a 5, kde zóny už fungují. Nebudou proto platit na celém území Prahy 4, ale pouze na problematických místech. V současném systému už nemusí mít řidiči za oknem parkovací kartu, ale zaregistrují poznávací značku vozu na radnici. Rezidenti platí 1200 korun za rok.
V hlavním městě byly zóny nejprve zavedeny v části Prahy 1 v roce 1996, kde se snaha o regulaci dopravy objevila už v roce 1982. Následně byly rozšířeny na celou Prahu 1, 2, 3 a 7 a části Prahy 16. Samy parkovací zóny provozují radnice 13, 16 a 22. Od začátku února funguje v Praze 3 a 7 stejný režim jako v Praze 1, 5, 6, 7 a 8, kde řidiči za okna vozů nemusí umisťovat parkovací karty, ale zaregistrují na radnici registrační značku vozu. Auta tam kontrolují speciální vozy vybavené kamerami.