Autobazary nabízí „neuvěřitelné slevy“, na místě je ale obezřetnost, varují odborníci
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Evropský trh ojetin se v prodejích meziročně propadl o více než deset procent, prodejci reagují statisíci ojetých vozů nabízených se slevou. Ve srovnání s cenami v letošním lednu, tedy ještě před válkou na Ukrajině, jsou v současnosti zánovní i starší auta levnější. Vyplývá to z analýzy společnosti Carvago, která provozuje on-line tržiště s ojetými auty. Potvrzuje se tak trend, že prodejci ojetin narazili na určitý cenový strop, který zákazníci nejsou v současných podmínkách ochotní překročit.
Společnost Carvago pravidelně analyzuje evropský trh s ojetými vozy a zveřejňuje spotřebitelská data. Z jejich poslední analýzy zaslané deníku Echo24 vyplývá, že se trh stabilizoval. Ve srovnání se začátkem roku 2022 jsou dnes mediánové ceny jednotlivých modelů nižší. Evropští obchodníci s ojetými vozy se s blížícím se koncem roku zbavují skladových zásob a nabízejí atraktivní slevy, které jsou podle analytiků až neuvěřitelné, obezřetnost je ale podle odborníků na místě.
Analytici upozorňují, že u zlevněných vozů nachází až o pětinu více nedostatků než u těch, které jsou nabízeny bez slevy. Zájemci o ojetý vůz by dnes více než kdy jindy neměli podceňovat odbornou technickou kontrolu před nákupem. Sleva na ojetém voze ale nemusí být automaticky znakem automobilu se skrytou vadou, vyplatí se ale nepodcenit technickou kontrolu před samotným nákupem.
Typickým motivem obchodníků pro nabídku slevy bývá nutnost snížení počtu aut na skladě před svátky a přelomem roku, což je běžný jev a pro zákazníka je pak na výběr mnoho zajímavých možností, uvádí Carvago ve své analýze. Mezi auty s atraktivními slevami se ale problematické kusy najdou přece jen častěji.
„Se zvyšujícími se náklady na běžný život v posledních měsících se zvedl zájem o kategorii zlevněných vozů o 36 % v porovnání druhého a třetího čtvrtletí,“ uvedl Zbyněk Müller, obchodní ředitel Carvago. „To nás přivedlo k myšlence porovnat výsledky provedených kontrol u vozů, které jsme v uplynulém půlroce dodali zákazníkům. Zjistili jsme, že ojetiny se slevou mají až o pětinu více technických nedostatků než vozy bez ní,“ vysvětlil Müller.
„To, že v rámci kontroly nacházíme nyní více technických nedostatků, je znakem současného trhu. Zjištění nedostatků zákazníkům před koupí prezentujeme v protokolu. Pokud se jedná závažné nedostatky, auto k nákupu nedoporučujeme a hledáme se zákazníkem dál,“ vysvětlil vedoucí oddělení výkupu společnosti Carvago Marek Dvořák.
Zároveň také klesá zájem o takzvané standardní úvěry. Zatímco v roce 2021 byly až dvě třetiny vozů financované úvěrem, se zvyšujícími se úrokovými sazbami tento podíl postupně klesá. Ve třetím čtvrtletí tohoto roku byla financovaná úvěrem jen jedna třetina vozů prodaných přes web Carvago.
Obchodníci narazili na cenový strop
„Pro značnou část zákazníků jsou měsíční splátky nad jejich možnosti a proto s nákupy obecně vyčkávají. Ne každý se dostane na nejnižší proklamovaný úrok nabízený bankou,“ vysvětluje manažerka financování Martina Chomová. Od začátku letošního jara, kdy se přerušil téměř dva roky trvající trend zdražování ojetin, lze pozorovat stabilizaci cen na trhu. V meziročním srovnání dokonce většina oblíbených modelů v Česku i Německu zlevnila. Jediná kategorie, u které byl zaznamenán mírný nárůst, jsou vozy do deseti let stáří: „Odpovídá to trendu posledních měsíců, kdy zákazníci často volí levnější a starší vozy,” vysvětluje Müller.
Trend potvrzuje také analýza skupiny Aures Holdings. Nabídková cena ojetých aut v autobazarech podle ní od začátku roku klesla o osm procent na 220 000 korun. Naproti tomu u dealerů jednotlivých značek se medián ceny ve stejném období zvýšil o 8,5 procenta, tedy o 42 000 korun. Stejně tak rostla i cena v inzerátech od soukromých osob.
Velcí obchodníci museli podle provozního ředitele AAA Auto Petra Vaněčka v průběhu letošního roku reagovat na spotřebitelské chování zákazníků, kteří narazili na určitý cenový strop, přes který už nebyli ochotni jít. Naproti tomu rostla cena u dealerů, kteří obecně nabízejí mladší ojetiny okolo čtyř let stáří.
„To se pochopitelně pojí s rostoucími cenami nových aut a jejich stále trvajícím nedostatkem. Tohoto trendu se snaží využívat i menší překupníci a soukromníci. Ti ovšem zpravidla nabídkovou cenu nadhodnotí a auto se nakonec prodá levněji,“ dodal Vaněček.
Věkový medián ojetých aut nabízených na českém trhu se pohybuje mezi 12 a 14 lety a stav tachometru se blíží 200.000 km. Počet nabízených ojetin se v listopadu meziročně zvýšil o pět procent na 101.208. Nejčastěji nabízeným modelem byla v listopadu Škoda Octavia s cenovým mediánem 180 500 korun ve stáří 9,8 roku.