Zlom na trhu s ojetými auty: Ceny vozů začaly po dlouhé době opět klesat
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Ceny ojetých aut začaly po dlouhé době opět mírně klesat. Zvrat nastal ve druhém čtvrtletí letošního roku, kdy se ceny ojetých vozů snížily oproti prvním třem měsícům roku v průměru o 2,55 procenta. Hlavní důvod zlevňování je, že si prodejci chtějí udržet v letních měsících stabilní odbyt i za cenu nižších marží. Za poklesem cen částečně stojí i stárnutí vozového parku v Česku, kdy stáří vozů dosahuje v průměru 16 let.
Průměrná cena prodávaných osobních ojetých aut se v prvním pololetí meziročně snížila o 3,04 procenta z 296 tisíc na 287 tisíc korun. Uvádí to pravidelný čtvrtletí report společnosti Cebia. Hlad po ojetých autech zvedla koronavirová epidemie, kdy ceny ojetin raketově vzrostly kvůli nedostatku nových vozů a dlouhým čekacím lhůtám souvisejícím s nedostatkem komponentů.
Letos v létě ale začaly ojeté vozy po dlouhé době zase zlevňovat. Nyní můžete koupit ojeté vozidlo v průměru i o deset tisíc korun levněji než na jaře. Podle experta ale nemusí nízké ceny vydržet dlouho. „Důvodem je nižší poptávka v letních měsících, kdy lidé více řeší dovolené a další radovánky než nákup vozidla. Naopak nejlepšími měsíci pro prodejce je květen a září,“ říká ředitel prodeje online autobazaru ZdeKupAuto.cz Karel Nykl.
Ne každý autobazar je ale ochotný v letních měsících zlevňovat ze svých marží. „Naším cílem je udržet si náš prodejní standard, kdy chceme vyprodat alespoň 50 procent námi nabízených vozů každý měsíc. A díky letním výprodejům se nám to daří,“ dodává Karel Nykl. Očekává, že v září se poptávka a s ní i marže vrátí u menších autobazarů zase do normálu. Velké bazary naopak na aktivní cenotvorbu nekladou takový důraz.
Další výprodeje se podle prodejců mohou projevit v prosinci. Není však zaručeno, že ceny budou stejné jako v létě, protože auta dlouhodobě zdražují o inflaci.
Mezi ojetými vozy se podle statistik nejčastěji prodávají vozy s naftovým motorem (48,52 procent). Tento trend je ale podle Nykla na ústupu. „Do autobazarů se stále častěji dostávají automobily s benzínovými motory, které byly vyrobeny před třemi až čtyřmi lety a postupně se dostávají do nabídky ojetých vozů.“
První hybridy v bazarech. Elektromobily za rok
Vozy na elektřinu stále tvoří pouze 1,33 procenta trhu s ojetými auty. Loni ve stejném období to bylo ale pouze necelé procento (0,88 procenta). „Zájem o ojeté elektromobily se projeví ve větší míře, když nově prodávané vozy dosáhnou stáří čtyř let a dostanou se do autobazarů. Letos se ale v nabídce začaly objevovat hybridy a plug-in hybridy,“ dodává Nykl s tím, že lidé jsou k těmto pohonům zatím nedůvěřiví, ale po vyzkoušení si je často oblíbí.
Nejčastěji prodávaným plug-in hybridem je letos v nabídce českých autobazarů Škoda Superb iV. V příštím roce by se do nabídky mohla dostat také Škoda Enyaq a další modely elektromobilů.
Prodejci si všímají, že zákazníci autobazarů jsou při pořizování vozů poslední dobou stále vzdělanější a více se zajímají o historii vozu. Nejvíce si obvykle cení vozidel původem z České republiky a s kompletně dohledatelnou historií.
Pokud jde o vozidla se spalovacím motorem, největší zájem je u nás aktuálně o modely Škoda Octavia, Škoda Scala, Škoda Superb, Kodiaq a Karoq nebo Volkswagen Golf a Volkswagen Passat. Dále modely BMW řady 3 a Volvo XC60 a V60.