Británie se obrací proti zelené politice
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Velká Británie patří k politicky nejzelenějším zemím na světě. Závazek dosáhnout uhlíkové neutrality byl donedávna nezpochybnitelný. Proti se nestaví žádná z velkých stran. Byli to konzervativci, kdo v roce 2019 uzákonil, že Británie se stane uhlíkově neutrální do roku 2050. Letos v únoru vzniklo ministerstvo pro energetickou bezpečnost a uhlíkovou neutralitu. Britové jako národ jsou nostalgici, kterým se vhání slzy do očí jen při pomyšlení na „zelenou a příjemnou zem“, jak popsal William Blake Anglii v jedné ze svých básní. Představí si pod tím zvlněnou krajinu travnatých kopečků, lesíků hemžících se králíčky a podobnou kýčovitou havětí, potůčků zurčících po polích.
Globální oteplování podle nich tuto idylu zničí a promění v poušť. Není divu, že ekologické cíle jsou v Británii nesmírně populární, alespoň v teorii. Podle nedávného průzkumu společnosti YouGov vládní snahu dosáhnout uhlíkové neutrality podporuje 71 % Britů. Jen 16 % je proti a 13 % neví. Když ale mají hlasovat pro reálné kroky, najednou volí úplně jinak.
Khan v dubnu 2019 zavedl ULEZ, tedy zónu ultranízkých emisí, v angličtině Ultra Low Emission Zone. Osobní auta, která nesplňují ekologické standardy, v této zóně platí 12,5 libry za den, pokud do ní vjedou. Benzinová auta musí splňovat normu Euro 4, tyká se tedy vozidel vyrobených před rokem 2006, a diesely musí splňovat normu Euro 6, což nesplňují auta vyrobená před rokem 2015. Zpočátku se ULEZ týkala pouze centra Londýna, v říjnu 2021 byla rozšířena na širší centrum a od srpna má začít platit po celém Londýně. Khan tvrdí, že poplatek je nutný ke zlepšení kvality ovzduší ve městě. Analýza Imperial College z roku 2021 ale došla k závěru, že dopad ULEZ na kvalitu ovzduší v Londýně je minimální. Právě odpor proti ULEZ, který se po rozšíření bude týkat asi 700 tisíc motoristů, vedl k tomu, že v Uxbridge se voliči nad konzervativci smilovali. Uxbridge je na kraji Londýna, kde je tradičně horší spojení veřejnou dopravou a lidé o něco chudší, tedy je u nich větší šance, že budou vlastnit starší auto.
Neúspěchu labouristů v Uxbrige si okamžitě všimli konzervativci. Předevčírem tak premiér Rishi Sunak prohlásil, že je na straně motoristů a jeho vláda prověří nejrůznější plány na omezení aut napříč Británií. Svůj slib pak zopakoval včera na Twitteru. Aby zdůraznil, že to myslí vážně, tweetoval svou fotografii v Roveru Margaret Thatcherové.
Tím ale kroky proti zeleným reformám nekončí. Konzervativní kolegové prý na Sunaka tlačí, aby lépe izoloval rodiny od finančních dopadů odstavení plynových kotlů a zvážil posunutí zákazu prodeje nových aut se spalovacím motorem, který je nyní plánován na rok 2030. Co se týče uhlíkové neutrality, Sunak sice neoznámil zrušení tohoto cíle, zdůraznil ale, že reformy musí být „proporční a pragmatické“. Také plánuje udělení nových licencí pro průzkum ropných a plynových polí v Severním moři.
Komentátoři a analytici evropského politického dění dlouho věštili, že zelená politika, která zvyšuje životní náklady lidí, musí vést ke vzpouře voličů. První náznaky, že se tak děje, jsou zde. V Nizozemsku vede v průzkumech strana farmářů BBB, která vznikla na protest pokusům zekologizovat zemědělství.
Nyní se v Británii zdá, že Konzervativní strana pomalu upouští od těch nejšílenějších zelených nápadů. Pravda, často právě konzervativci byli největšími propagátory těchto myšlenek. Nicméně vznikli v roce 1832 a nestali se snad nejúspěšnější stranou dějin, protože nedokázali změnit názor.