Hugova astmatická láska k Brnu
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Z Brna pocházeli dva moji nejoblíbenější herci klasického typu, Karel Höger a Hugo Haas. Oba sice odtamtud odešli, Haas už po dvacítce, Höger jako pomalu čtyřicátník, ale Brno je utvořilo a jistě v nich hodně brněnského zůstalo. Je to slyšet v jejich řeči, v její měkké a jak jen možno líbezné moravské intonaci, která ovšem u obou byla dokonale kultivovaná a zjemnělá, tedy žádný hantec, nebo když, tak jen trochu, ale ta nejlibozvučnější forma češtiny. Vůbec si myslím, že lidé na Moravě mluví pěkněji a zpěvněji, i když už i to bohužel mizí, skoro všichni už mluví, jak slyší od Pražáků čili Švédů v televizi nebo na YouTube nebo kde všude.
Ale já přece jen vždy, když vystoupím na brněnském nádraží z vlaku, pookřeji, hercna se mi rozbuší, neboť Brno, to si nebudeme, borci, lhát, to je pro Pražáka pohyblivý svátek. Jak jsou pohyblivé židovské svátky, tak v Brně začíná být jeden stabilní, koncem srpna se tam už potřetí konal festival židovské kultury Štetl a já měl zatím to štěstí u toho být. A protože jedna linie toho festivalu byla věnována bratrům Hugovi a Pavlovi Haasovým, tak já už budu vždycky nejspíš vědět, že hned naproti tomu nádraží, na začátku Masarykovy ulice, stojí monumentální dům, kde měli Haasovi obchod s obuví. Teď už ten masivní artdecový dům není tak krásný, jak podle fotografií musel být v roce 1914, kdy ho dostavěli, ale je jasné, že to byla dobrá adresa. Člověk přijede do štatlu a hned si chce koupit boty, aby nedělal ostudu, nebo když odjíždí, na poslední chvíli něco jako suvenýr – a co může být lepší než boty z Brna od Haase! Vlastně tedy od Zajíce, protože otec Zikmund Haas se cítil být českým Židem, takže v parteru se skvěl nápis „Obuv českého průmyslu U zajíce“, což tehdy v centru Brna – Brünn nebylo úplně běžné, vždyť i okolní nápisy byly spíš německé. Ale Haasovi se hlásili k Čechům, doma se česky mluvilo a v tom obchodě i česky prodávalo. Teď je tam döner kebab, na rožni se točí podezřelá hmota, turecký personál vás ale obslouží v globální češtině, to je nutné uznat.
Otec Zikmund Haas přišel do Brna koncem 90. let 19. století z východočeských Holic jako mladý příručí textilní firmy. Snil o tom, že se v Brně udělá sám pro sebe, což se mu brzy podařilo, takže se mohl i oženit, vzal si slečnu Olgu Epsteinovou, ruskou (nebo ukrajinskou?) Židovku z Chersonu, odkud její rodiče utekli po roce 1881, tedy po atentátu na cara Alexandra II., po němž se v Rusku zvedla vlna pogromů. Tu melancholii v tmavých „černomořských“ očích měl Hugo Haas (a jeho bratr Pavel zajisté taky) po ní, po matce, kterou oba velmi milovali. A je zajímavé, že oba bratři si pak vzali za manželky rovněž ženy, které měly původ či kořeny v carském Rusku: Pavel se v roce 1935 oženil s lékařkou Soňou Jakobsonovou, první manželkou slavného jazykovědce Romana Jakobsona, který s ní přišel v roce 1920 z Ruska do Prahy; s Pavlem se seznámila, když v Brně ošetřovala jeho matku, jež zemřela v roce jejich svatby, 1935. Ještě dodám, že jejich dcera Olga byla první ženou Milana Kundery… V Brně se všechno setkává a mísí. A žena Huga Haase, Marie Bibikoffová, sice v Rusku nikdy nebyla, ale její otec byl carský diplomat, kníže Bibikov, vyslanec ve Vídni, po roce 1917 zcela sražený na dno a upíjející se po podnájmech ve Švýcarsku a v Rakousku. Po matce však byla Hugova „Bibi“ Češka z Turnova, takže s Hugem mohli během celé příliš dlouhé „svatební cesty“, jak ve své vzpomínkové knize (Dlouhá svatební cesta, vyšla roku 1998) nazvala exil 1938–1968, mluvit česky, jak byl Hugo zvyklý z Brna.
Oba bratři se narodili (Pavel 1899, Hugo 1901) v Bezručově ulici, tehdy Gomperzově (Heinrich Gomperz byl brněnský velkoprůmyslník a mecenáš). Najdeme ji ve Starém Brně, v té jeho části, jež byla před sto lety plná fabrik a komínů a kam dojížděl brněnský proletariát z ještě chudších částí města. Haasovi si ale brzy polepšili a už v roce 1910 se přestěhovali do nádherného domu v Biskupské ulici č. p. 8, domu vyjímajícím se na tom malém plácku u Šilingrova náměstí jako městský palác, jaký by člověk čekal ve Vídni, v Berlíně nebo Mnichově, ale on stojí uprostřed Brna. To se tehdy opravdu spíš podobalo Vídni než Praze, kde takové monumentální činžovní domy nenajdeme, snad s výjimkou Pařížské, ale i ty jsou jaksi střídmější, stačí je srovnat s těmi obry Tivoli architekta Franze Pawlua na náměstí Konečného na Veveří, takhle v Čechách vypadal jen Imperial v Karlových Varech, tady to byl nájemní dům. V Brně před válkou, tedy za monarchie, stavěli mnohem rozmáchleji a pompézněji, pro buržoazii, která na to měla peníze a povahu a uměla v tom bydlet. Asi se to týkalo i Haasových, ti v domě na Biskupské bydleli od roku 1910 ve čtvrtém poschodí, museli tedy mít nádherný výhled na Staré Brno, na všechny ty dýmající komíny a město, které v posledních desetiletích odešlého století ztrojnásobilo své obyvatelstvo i objem.
Tady bratři vyrůstali, u obou se brzy projevil hudební talent, u Pavla to bylo jasné, toho si vzal pak pod patronát sám Leoš Janáček, ale i Hugo, který jinak nebyl žádný dobrý žák, chtěl původně studovat operní zpěv, avšak víceméně náhodou se dostal k činohře: když ho viděl recitovat římského klasika ředitel Národního divadla v Brně Václav Štech, hned mu nabídl místo. Hugovi se nechtělo, přemluvil ho prý otec, jenž si spočítal, že když bude Hugo hrát v divadle, tak si k němu budou chodit kupovat boty herci z divadla a personál a tak dál. Tak se Hugo stal činoherním hercem.
Brno je pro některé lidi, třeba pro mě, okamžitě Divadlo Na provázku. Tam se právě v souvislosti s festivalem Štetl hraje představení Noir Haas, dvě herečky, Tereza Marečková a Naďa Kovářová, se tam převtělují do Huga a Pavla, ale také do Soni a Bibi, hrají, tančí, zpívají a snaží se přivolat toho dávno vyvanulého a zmizelého „genia loci“ města, kde Haasovi mohli žít a cítit se v něm jako doma. To „noir“ znamená tmavé, černobílé, ale také samozřejmě žánr filmů, které Hugo natáčel v Hollywoodu, kde se statečně protloukal čtyřicátými a padesátými lety. To už nikdo kromě něho z Haasových nežil, otec Zikmund a bratr Pavel byli nejprve 1. prosince 1941 odvezeni do Terezína, kde žili skoro tři roky: Pavel tam napsal své vrcholné skladby, spolu s Hansem Krásou a Karlem Ančerlem se stal „skladatelem terezínského ghetta“, toho vrahy vnuceného pokladu zdejší hudební kultury, hudby provozované v předpokoji smrti. Do jejího pokoje vešel 18. října 1944 v Osvětimi: na rampě prý dostal astmatický záchvat, což rozhodlo o tom, na jakou stranu bude odstrčen.
Astma bylo posledním pozdravem z Brna, neboť jím trpěli oba bratři od dětství, Brno bylo městem kouře a komínů, pokašlávání bylo takovým brněnským standardem. Na astmatický záchvat umřel i Hugo, prý si ve vídeňském bytě smažil vajíčka, usnul u toho, a když se probudil, byt byl plný čmoudu. Hugo se vlastně udusil. To bylo 1. prosince 1968. Na brněnském židovském hřbitově je hrob rodiny Haasových bez ostatků otce a syna, spolu s matkou Olgou je tam uložen jen Hugův popel: Židé se přitom nezpopelňují, tedy neměli by. U toho hrobu mi došlo, že Hugo si to ale nejspíš přál kvůli otci a bratrovi, jejichž popel byl rozfoukán na břehu Ohře a v pláních u Osvětimi. Ten jeho se aspoň vrátil do Brna.
Ale jinak byl Hugo veselý člověk: když za ním přijeli brněnští filmaři v roce 1967 do Vídně, vyprávěl jim kouzelnou historku, jak v sedmnácti miloval jednu slečnu, za kterou se vypravil k ní do nóbl vilové čtvrti za Špilberkem, byl celý rozechvělý, šlo o jejich první rande, po cestě koupil květinu a s bušícím srdcem se blížil na místo schůzky. Děvče se poněkud opozdilo, a tak Hugo chodil kolem jejich domu, z jehož okna vyhlídla matrona; odhadl v ní matku vyvolené. Když se uviděli, nedalo se předstírat, že Hugo neví, o koho jde, tak se osmělil a pozeptal se matinky, zda slečna je již připravena na procházku. Načež matinka řekla jediné: Sere. Vzápětí slečna vyšla a nesla se jako rozechvělá sedmikráska nad Brnem… Ale Hugo cítil, že to je rychlý konec jeho velké lásky. Tož dobré, že?
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.