Absurdní a diskriminační krok, prohlásil Svaz minerálních vod o zvýšení DPH na nealkoholické nápoje
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Záměr vlády zařadit nealkoholické nápoje do vyšší sazby DPH je zcela absurdní, nepochopitelný a diskriminační krok, prohlásil v neděli Svaz minerálních vod. "Ve svém důsledku jde o útok na lidi, kteří si nealkoholické nápoje oblíbili a chtějí si odpovědně dopřát zdravý a osvěžující pitný režim," uvedl svaz, jehož součástí je například Skupina Mattoni 1873 či Kofola. Sazba daně z přidané hodnoty na nealkoholické nápoje by se podle vlády měla změnit z 15 na 21 procent.
Podle Mattoni 1873 i Kofola navrhované zvýšení daně a následně i ceny omezí přístup kvalitních nealkoholických nápojů některým vrstvám obyvatel. „Vláda nepřípustně dělí potraviny na výrobky s nezpochybnitelným zdravotním či sociálním významem (potraviny – ale včetně např. cukrovinek), které budou mít 12% sazbu DPH, a nápoje včetně nealkoholických, které budou zatíženy 21% sazbou DPH a jsou tedy ve vládním pojetí nezdravé. Tento výklad je nejabsurdnější u balených minerálních, kojeneckých a pramenitých vod z kvalitních zdrojů," kritizovala záměr vlády Jana Ježková, předsedkyně Svazu minerálních vod.
Kohoutková voda, které bude coby vodné a stočné ve 12procentní sazbě DPH, není podle Ježkové alternativou především pro kojenecké a minerální vody. "Přesto je podle vlády jejich konzumace zřejmě nezdravá, zatímco tiché víno coby alkoholický nápoj vláda nepochopitelně zvýhodňuje nulovou spotřební daní,“ poznamenala Ježková.
Krok vlády kritizoval i generální ředitel Mattoni 1873 Ondřej Postránský. "Zvyšování DPH na nealkoholické nápoje je navrhováno nespravedlivým způsobem, v podobě ryzí diskriminace jednoho druhu potravin. Nealkoholické nápoje nemají být přepychovým artiklem, který by si mohli dovolit pouze vybraní jedinci. Jsou základní potřebou, kterou využívá široké spektrum obyvatel včetně dětí,“ reagoval Postránský.
Podobně reagoval i Daniel Buryš, generální ředitel Kofoly ČeskoSlovensko. "Obdobně nedává výrobcům smysl ani zařazení bylinných čajů nebo ovocno-zeleninových čerstvých šťáv mezi nezdravé potraviny," prohlásil Buryš, generální ředitel Kofoly ČeskoSlovensko.
Postránský se tvrdě pustil do ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS). „Zcela nekompetentní je argumentace ministerstva financí, že důvodem pro vyšší sazbu DPH je používání jednorázových plastových obalů u nealkoholických nápojů. I ostatní potraviny jsou baleny do takových obalů, a přesto nejsou zařazeny do vyšší sazby. Zároveň výrobci nealko nápojů aktivně uvádějí své nápoje i ve vratných obalech," dodal Postránský.
Podle obou velkých výrobců nealkoholických nápojů je nesmyslný i záměr zvýšit DPH u slazených nápojů s odůvodněním jejich zvyšující se spotřeby. "Slazené nápoje nejsou hlavním přispěvatelem k příjmu volných cukrů. Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) dospěl k závěru, že skupiny potravin, které nejvíce přispívají k příjmu přidaných a volných cukrů v evropských zemích, jsou ’cukry a cukrovinky’," uvedly firmy.
Do skupiny Mattoni 1873 v Česku patří značky Mattoni, Aquila, Magnesia, Poděbradka, Dobrá voda a Hanácká kyselka, je také distributorem nealkoholických nápojů a pochutin značek firmy PepsiCo. I Kofola má široké portfolio značek nealkoholických nápojů, patří pod ní i značky Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny spadá síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros.
čtk,