Výstava Chaty

Zapomenuté šperky

Výstava Chaty
Zapomenuté šperky

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Na březích sečské přehrady se pod korunami vysokých stromů ukrývá několik výjimečných chat navržených v polovině minulého století slavnou architektonickou dvojicí. O jejich existenci přitom věděla jen hrstka odborníků. Kurátor a odhodlaný „lovec“ architektury Adam Štěch je však uceleně zdokumentoval a tím přinesl jedinečné svědectví o jedné vzrušující kapitole české moderní architektury.

Obrat k emoci

Když se vysloví jména architektů Františka Cubra (1911–1976) a Zdeňka Pokorného (1909–1984), zasvěcencům se vybaví legendární československý pavilon na Světové výstavě EXPO 58 v Bruselu, na kterém spolupracovali ještě s Josefem Hrubým. Pavilon ve své době způsobil v rámci tuzemské scény doslova revoluci a zasloužil se o nástup moderní architektury poválečné éry.

Talent po celý život úzce spolupracujících architektů Cubra a Pokorného se nicméně projevil záhy po jejich absolvování architektury na pražském ČVUT. Roku 1937 založili společný architektonický ateliér, který prakticky nerozdělilo ani komunistické zestátňování, jelikož poté vedli jeden z ateliérů státní projekční organizace Stavoprojekt. Do doby před druhou světovou válkou spadají jejich první realizace, jimiž originálně rozvíjeli myšlenky funkcionalismu do uvolněnější polohy. Právě vysvobození se z vědeckých dogmat funkcionalismu bylo pro tvorbu obou architektů stěžejní.

Chata lékařky a strojního inženýra Skarpíškových má stěnu s vyklápěcí postelí a kresbami hospodářských zvířat zhotovenými přímo majitelem. - Vladimír Kiva Novotný

„Ve své generaci, která vyrůstala v ovzduší purismu 30. let, představuje výjimku svým zaměřením na zařazení emotivního prožitku, zdůraznění významu detailu a harmonické vazby uměleckých děl v kontextu architektonického celku,“ charakterizovala Františka Cubra architektka Zdenka Nováková. Tento důraz na „emoci“ Cubr s Pokorným bravurním způsobem zhmotnili během čtyřicátých let v návrzích několika drobných chat na sečské přehradě nedaleko Pardubic.

Chata lékařky a strojního inženýra Skarpíškových má stěnu s vyklápěcí postelí a kresbami hospodářských zvířat zhotovenými přímo majitelem. - Vladimír Kiva Novotný

Do terénu

Chaty, chalupy a menší venkovská sídla jsou u nás silným fenoménem architektury čtyřicátých let. V důsledku krize a války totiž i významní architekti kvůli nedostatku zakázek často pracovali na podobných projektech menšího měřítka. Pro architekturu této dekády má s ohledem na prostupující organické tendence zvláštní slabost také mladý kurátor a historik architektury Adam Štěch, který se proslavil svým obdivuhodně vytrvalým mapováním staveb dvacátého století.

O tom, že někde u přehrady Seč stojí čtyři chaty podle návrhů Františka Cubra a Zdeňka Pokorného, se Adam Štěch dověděl z odborné literatury. Kromě zmínek v soupisu děl těchto architektů o nich však nedohledal prakticky nic, a tak se jako už nesčetněkrát vydal objevit je na vlastní pěst. Na březích přehrady je podle dobových fotografií dohledal, seznámil se s jejich majiteli a důsledně zdokumentoval pro právě probíhající výstavu v pražské Winternitzově vile, kde prostřednictvím své výstavnické série mapuje rozličné projevy organické architektury.

Obytný prostor letního domu elektroinženýra Syrovátky zdobí kachlová kamna s barevnými lidovými motivy. - Vladimír Kiva Novotný

Díky výzkumu a materiálu, který Štěch nashromáždil, mohou návštěvníci výstavy prostřednictvím archivních i nových fotografií nahlédnout také do interiérů trojice originálních staveb využívajících ve velké míře rustikálně opracované dřevo, hrubé omítky, kamenné zdivo i dekorativní prvky odkazující k lidovým tradicím. Jak shrnuje kurátor, tyto chaty jsou „zapomenutými příklady velmi originální architektonické tvorby, která u nás není zcela běžná. Tvarová a materiálová rozmanitost a vztah objektů k okolní krajině“ jsou definovány „citlivou architekturou inspirovanou vernakulárními a organickými tendencemi doby přelomu třicátých a čtyřicátých let“. Ještě víc než exteriéry zaujmou úchvatné interiéry plné barev a na míru řešených detailů, kde zpravidla ústřední roli hrají dominantní krby oblých tvarů. Kromě grafického materiálu výjimečných staveb má výstava nicméně ještě jednu důležitou rovinu – představuje sondu do myšlení mladých architektů i širšího společenského kontextu doby, ve které navzdory traumatům a tragédiím vznikala pozoruhodná díla.

8. října 2023