Evropa pod tlakem. Levná čínská auta válcují Volkswagen i další automobilky
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Německo přichází o své výsadní postavení ve výrobě automobilů. Důkazem toho je i právě skončený autosalon v Mnichově, kterému vévodily rychle se rozvíjející čínské značky jako BYD, Dongfeng nebo XEV. Ty už v Číně v podstatě nemají konkurenci a příštích letech plánují mohutnou expanzi i na evropský trh.
V uplynulém roce se v Evropě mezi desítkou nejprodávanějších elektromobilů umístilo hned pět čínských modelů. Například od firem BYD, Nio a Xpeng. A podle různých odhadů by mohl podíl čínských společností na evropském automobilovém trhu dosáhnout do dvou let až 15 procent.
Čínský úspěch se ale netýká pouze elektromobilů, ačkoli zejména ve výrobě baterií mají Číňané nad Evropou obrovský náskok. Díky tomu, že mají přístup k surovinám a v posledních letech investovali do výzkumu a vývoje velké peníze, mohou nabízet své vozy za výrazně nižší ceny.
Třeba čínský MG MG4 je letos zatím hned po Tesle Model Y nejprodávanějším elektromobilem v Británii. Čínský proto, že klasickou britskou automobilku MG (Morris Garage) koupili před lety Číňané. „Nové“ MG se prodává i v Česku. Loni k nám značka přišla se dvěma modely (menší ZS a větší EHS) i na český trh, přičemž konkuruje hlavně cenou.
Podle analytiků z Morgan Stanley se Čína brzy změní z dovozce na čistého vývozce automobilů. V exportu vozidel se už čínským automobilkám nedávno podařilo předběhnout v celosvětovém exportu vozidel Japonsko, které patří od roku 1960 do třetice největších automobilových producentů.
Evropské automobilky si čínský potenciál zřejmě dobře uvědomují. Vždyť největší čínská automobilka BYD prodala po celém světě v první polovině letošního roku o 29 % více čistě elektrických aut než Tesla. A to poté, co zcela upustila od výroby spalovacích aut.
Volkswagen se proto rozhodl do výroby elektromobilů v Číně investovat přes 2 miliardy eur a uzavřel partnerství s tamním Xpengem. Evropsko-americký koncern Stellantis (Fiat, Chrysler, Peugeot, Citroën) zase podepsal spolupráci s čínskou Geely. Pozadu nezůstává ani BMW, které se tam rozhodlo investovat do elektromobilů 100 milionů eur.
Na proběhnuvším mnichovském autosalonu byl nástup čínských aut tématem číslo jedna. O náskoku Číňanů zejména v elektromobilech hovořil otevřeně například ředitel francouzského Renaultu Luca de Meo. V oblasti technologie výroby baterií je podle něj Čína o dekádu před Evropou. „Čína je velice konkurenceschopná, pokud jde o dodavatelský řetězec elektrických aut. Musíme ji rychle dohnat,“ řekl.
Komentáři k Číně se na veletrhu, který se v Mnichově konal po dvouleté pauze, nevyhnul ani německý kancléř Olaf Scholz, když v zahajovacím projevu zmínil, že se výrobci musejí snažit produkovat auta dostupnější pro veřejnost. „Konkurence by nás měla povzbudit, ne vystrašit,“ řekl.
Automobilka BYD, která zaujala v Mnichově z čínských výrobců největší pozornost, se v srpnu poprvé dostala mezi deset největších výrobců aut na světě. Předstihla tak německé automobilky Mercedes-Benz i BMW.
Značka už dnes v Německu nabízí například plně elektrický model Dolphin za necelých 30 tisíc eur (asi 727 tisíc korun). soutěží o klienty, kteří zvažují nákup prémiových modelů zavedených automobilek BMW, Mercedes či Audi. A úspěšně konkuruje rovněž americké Tesle.