Když rozhlas vysílá horor pro děti

Když rozhlas vysílá horor pro děti

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Aktuálním hitem dětské stanice Českého rozhlasu nazvané Rádio Junior je pětidílný „hororový podcast“ Lyžák. Za tři týdny od premiéry zaznamenal už přes sto tisíc přehrání. Napsala a režírovala ho dramatička a dramaturgyně Tereza Verecká, jež se stále zřetelněji projevuje jako generační lídr tuzemské rozhlasové tvorby. Ostatně připomeňme její předloňský úspěch: Erben Cup neboli šest pohádek K. J. Erbena, jež převyprávěla ve formátech standardizovaných rozhlasových pořadů od rozhovoru přes reportáž po sportovní přenos. Oproti tomu letošní Lyžák není souborem povídek a není to žádný podcast, jde o standardní rozhlasový seriál čili postupně gradované dramatické vyprávění s pointovanými epizodami.

Příběh se odehrává na horách v průběhu jedné z nejvíc specifických chvil školní docházky, která obvykle slouží k vyprofilování třídního kolektivu i k utužení vztahů s učiteli. Ti se totiž při společných sportovních výpravách definitivně v očích svých svěřenců stávají plnohodnotnými lidmi, s nimiž je možné hovořit a pobývat skoro jako rovný s rovným, neboť kantor již není figura stojící před třídou ve vyzývavém postavení, je to aspoň chvílemi parťák splývající s druhými ve skupině.

Kterýkoli takový zájezd je sám o sobě dramatický jak pro žáky/studenty, tak pro jejich učitele – protože si všichni na sebe zvykají a navzájem se poznávají a pokoušejí. Verecká však výlučné situace využila pro produkt jiného kalibru. Je těžké ho popisovat a ze čtrnácti- až devatenáctiminutových dílů nic neprozrazovat, přesto se pokusme: horská chata desítky let skrývá otřesné tajemství života dvou svérázných individuí, o nichž společnost nic neví, ale vědět by měla a měla by se s tím vypořádat. Znalí si při poslechu možná vybaví děsivé filmové „sci-fi“ Vlčí bouda, v němž nervy účastníků lyžařského zájezdu napínají tři mimozemšťané. Pamětníci si patrně vzpomenou na zvláštní přitažlivou i děsuplnou atmosféru táborového vyvolávání duchů. Další trkne, že totalitní režimy minulého století suverénně využívaly vědu k nemravným experimentům na lidech, a ujistí se, že nejspíš pořád ještě nevíme o všem, co se v tomto odvětví zkoušelo. V závěru lze vzpomenout taky na známé psychologické experimenty Philipa Zimbarda. A jistěže lze dílo vnímat rovněž jako příspěvek k debatám, jaké vztahy mají panovat ve školství, co chtít od dětí, co od učitelů a jak se proměňuje výchova.

Přitom ale pořád a především jde o dobrodružné a zábavné vyprávění pro mládež, ve kterém se děti utkají s dospělými a usilují je přelstít. Autorčina fikce je proto jednoduchá, přímočará, nutně děravá, protože se soustřeďuje na budování atmosféry a neodvratný duel v chalupě, nikoli na fungování světa mimo čas a prostor vyprávění. Jestliže dosavadní ohlasy vytýkají Verecké doslovnost nebo nelogičnost, mýlí se v požadavcích na žánr. Při pečlivém a opakovaném poslechu se naopak patří tvůrce pochválit, že v rámci mantinelů stvořili promyšlený koncept. Počínaje hříčkou ve jménech obou správců horské chaty: copak se provozovatelé nedostupného místa a soukromého hřbitova mohou jmenovat jinak než Cháron a Krchová? Víc humoru je však rozseto v pozadí, ukryto v mrmlání členů dětské skupiny, když je v rozporu se svým přesvědčením nucena poslouchat učitelky, postavit se na lyže a vyrazit na trénink (třeba suverénně, přitom odevzdaně, ale s neskrývanou pubertální nenávistí pronesené rozhořčení „Nesnáším běžky“).

Jiří Lábus a Pavla Tomicová v hlavních rolích potvrzují, že vyšinuté charaktery jejich naturelům konvenují, a použitý prostorový zvuk posluchače skutečně vrhá do situace, v níž si nemůže být jist, z které strany kolem něj se zrovna ozve jaké překvapení. Mělo-li být výsledkem dílo strašidelné, vtipné a přímočaré, můžeme konstatovat, že takové dílo vzniklo.

Lyžák. Scénář a režie Tereza Verecká, hrají Jiří Lábus, Pavla Tomicová, Diana Toniková, Eva Klesnil Sinkovičová, Vojtěch Franců, Rosalie Malinská, Václav Marhold a další, dramaturgie Lenka Veverková, zvukový mistr Jitka Špálová, premiéra: 12. února 2024, k dispozici on-line na Junior.rozhlas.cz.