„Kupkův“ tunel za 6 miliard. Starostové podél D8 žádají podmínky jako v Líbeznicích
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Má jít o jeden z prvních úseků vysokorychlostní tratě v Česku. Připravovaná rychlodráha pod Řípem, po níž budou jezdit vlaky z Prahy do Drážďan, ale není jen slibným projektem blízké budoucnosti. Pro obce ve Středních Čechách bude VRT představovat čistou zátěž. Trať má navíc kopírovat souběžnou dálnici D8 z Prahy do Ústí nad Labem. V ohrožení je i symbol české národní historie Říp. Jak se hluku z dálnice a železnice ubránit? Řešení jsou tunely. Na nich ale stát šetří a trať má podle současných plánů procházet drtivou většinou katastrů nad zemí.
Obyvatelé měst a obcí severně od Prahy zřejmě za několik let pocítí, kolik hluku vyprodukují vlaky uhánějící přes 300 km/h. Značná část starostů proto žádá, aby trať v jejich okolí vedla buď tunelem, nebo alespoň zahloubeným koridorem pod úrovní okolního terénu. Oddychnout si zatím mohou pouze třítisícové Líbeznice, kde bydlí a přes deset let také starostoval ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
V blízkosti Líbeznic plánuje investor postavit tunel dlouhý 3,4 kilometru. Původně měl měřit 2,7 kilometru. Nedávno však Správa železnic rozhodla už podruhé o jeho prodloužení, jak upozornil server Zdopravy.cz. Náklady na stavbu tunelu se tak aktuálně odhadují na 5,9 miliardy korun. Město přitom leží v úplné rovině. S dalším tunelem se na trase nyní počítá až v Ledčicích za Mělníkem. To se nelíbí starostům dalších měst po trase, jejichž požadavky na stavbu tunelů Správa železnic odmítá a žádají, aby k nim přistupovala stejně.
„Nezpochybňuji, že trať má být u Líbeznic vedená v tunelu, ale je velmi zarážející, že jinde to nejde,“ říká předseda spolku Koridor D8 Martin Klečka, který kvůli tomu napsal dopis předsedovi vlády, pod nímž jsou podepsaní starostové 34 obcí podél trasy vysokorychlostní železnice.
Tunel v Líbeznicích bude oprávněně, míní Kupka
Podle ministra dopravy se výjimka pro jeho obec zneužívá. „Líbeznice se staly v letech 2015, 2016 a 2017 jednou mála obcí, která připustila přiblížení toho koridoru a trasování vysokorychlostní trati oproti původním územním plánům blíž k zástavbě,“ řekl deníku Echo24 ministr dopravy. Ukázalo se podle něj totiž, že trať měla vést přes některá zastavěná území okolních obcí, kolidovala by s letištěm v Letňanech a rušila sysly. „To jsou prokazatelná fakta,“ dodává Kupka, který ještě jako starosta podmínil souhlas se změnou trasy vedením v tunelu.
Možný střet zájmů ministr odmítá. „Jsem v zastupitelstvu obce a radě, ale logicky nejsem ani pověřeným zastupitelem, který by o tom jednal. Zneužití té historické dohody mě mrzí. A to, že se to obrací proti Líbeznicím, je extrémně neférové. V tuto chvíli je trasa už ukotvená, ale uvědomuji si, že pokud to má dobře proběhnout, musíme i v brzké době jednat se samosprávami a hledat řešení, jak to uspořádat,“ uvedl Kupka.
„Je vidět, že tlak samosprávy může dopadat na úrodnou půdu. Bohužel tento dojem mám zatím jen u Líbeznic a obdobné požadavky samospráv, i když jsou odůvodněné, investor ignoruje,“ komentoval Klečka ze spolku Koridor D8. Líbeznice podle něj netrpí historickými dluhy ze strany státu jako jiné obce, které čekají více než 20 let na výstavbu protihlukových stěn, které jim Ředitelství silnic a dálnic slíbilo v rámci kolaudace dálnice D8 a dodnes je nemají. „Stát by měl začít tím, že naplní tyto historické resty, aby bylo vůbec možné se bavit dál,“ říká Klečka.
Ministr dopravy však zastává postoj, že by se funkční protihlukové prvky měly řešit až v souběhu s výstavbou nové železnice. „Smysl má obstarat to tak, aby to dokázalo zafungovat i ve vztahu k trati, která povede těsně podél dálnice. Byla by škoda budovat dvě ochranné bariéry, to jsou špatně vynaložené peníze.“
Hora Říp v ohrožení
Pokud jde o projekt vysokorychlostní trati, Klečka vnímá několik kritických míst, kterým bude potřeba věnovat zvláštní pozornost. Jde například o Trojúhelník mezi obcemi mezi Měšice, Bořanovice a Předboj, kde trasa probíhá blízko obydlenému území. Dalším je téměř devítitisícová Odolena Voda. Tam je trať zakreslena také blízko lidem a navíc protíná dvě přírodní rezervace se vzácnými druhy rostlin a živočichů. Správa železnic ale výstavbu tunelu odmítla.
„Navíc je zásadní, že jde o město, které je relativně velké a bude z jedné strany obklopeno hlučnou dálnicí a letištěm a z druhé strany vysokorychlostní železnicí. Dalším problematickým místem je obec Nová Ves, kde se potkává snad úplně všechno, včetně dálnice D8, staré silnici na Teplice a teď tudy má vést i VRT. A pak máme na trase ještě jednu významnou kulturní památku horu Říp,“ dodává Klečka. Jak bude projekt vysokorychlostní železnice do Drážďan finálně vypadat, se má rozhodnout v následujících dvou letech. Se začátkem výstavby středočeského úseku VRT Podřipsko se počítá už v roce 2027.