Zahraniční legie stíhačů na Ukrajině? Pilotů schopných létat s F-16 jsou stovky
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Normální výcvik zabere čtyři až šest měsíců. Nabíráním pilotů, kteří už zkušenost s americkými stíhačkami F-16 mají, by se ale první ukrajinská letka se západními stíhačkami dostala do vzduchu výrazně rychleji. Dostatek pilotů se může najít například v Polsku nebo ve Spojených státech. Po celém světě bude pilotů schopných ovládat stíhačky F-16 několik stovek – mimo jiné v soukromých vojenských firmách, které pomáhají cvičit americké a alianční letectvo. Ukrajinský ministr obrany Oleksij Reznikov nedávno k vytvoření zahraniční perutě přímo vyzval. Stíhačky F-16 předběžně slíbilo poskytnout Dánsko a Nizozemsko, mohlo by jít o zhruba 40 strojů.
Ukrajinský ministr obrany Oleksij Reznikov vyzval zahraniční specialisty a piloty k vytvoření mezinárodních legií na Ukrajině. „Týká se to i pilotů. Pokud se najdou piloti, kteří umí létat s F-16 a jsou připraveni se zúčastnit (války), je zahraniční legie připravena otevřít své dveře,“ řekl na konci května ukrajinský ministr obrany.
Výcvik ukrajinských pilotů na západní stíhačky F-16 a Eurofigther Typhoon podle dostupných zdrojů už nějakou dobu probíhá. Napsal o tom třeba britský deník The Guardian. Zůstává však tajemstvím, zda se už nepřihlásili také nějací zahraniční piloti, kteří by rádi využili své zkušenost s letadly F-16, o nichž mluvil Reznikov. Nešlo by navíc o první útvar složený ze zahraničních vojáků bojujících na Ukrajině. Bojovat se tam za poslední rok války vydaly pravděpodobně až desítky Čechů.
Podle vojenského analytika Lukáše Visingra je soukromý sektor plný bývalých špičkových pilotů na vysoké úrovni, kteří mají na stíhačky F-16 kvalifikaci. Jinak se jim říká také „armádní kontraktoři“. Na rozdíl od žoldáků, tedy nájemných vojáků, se nicméně neúčastní ostrého boje, ale pouze výcviku ozbrojených sil. A pro spoustu z nich může být tato nabídka velmi lákavá.
„Jsem si jistý, že piloti ze soukromých vojenských firem jako Draken, Air USA, ATAC nebo Top Aces, které dělají takzvaný ‚aggressor training‘ hodně zbystřili. Asi ne kvůli penězům, ale spíš protože by chtěli zažít vzdušný boj. To je něco, co je dneska extrémně vzácné. Není moc pilotů, kteří mají dnes na svém kontě setřel nepřátelského letadla,“ vysvětluje Visingr.
Minimálně jedna ze zmíněných firem podle něj disponuje i stíhačkami F-16. Pro ostatní by ale případně nebyl problém rychle si znalosti osvojit. „Jsou to většinou bývalí bojoví piloti a spousta z nich kvalifikaci na F-16 má z armády.“ Výhoda F-16 je ta, že jde o nejrozšířenější západní jednomotorovou stíhačku, které byly vyrobeny tisíce kusů. Visingr odhaduje, že pilotů schopných ovládat americké stíhačky F-16, budou na celém světě stovky.
F-16 na ukrajinském nebi? V říjnu nebo listopadu
Pokud by šlo o ukrajinské piloty, kteří F-16 nikdy neviděli, výcvik by mohl trvat čtyři až pět měsíců. „V říjnu nebo v listopadu jsou F-16 na ukrajinském nebi reálné.“ Nabíráním pilotů, kteří už mají potřebnou kvalifikaci, by se ale mohly západní stíhačky dostat na ukrajinské nebe mnohem dřív.
Visingr říká, že jazyková bariéra by při komunikaci zahraničních pilotů s ukrajinskými operátory nehrála žádnou roli. „Prakticky všichni vojenští letci dnes umí anglicky. Když Ukrajinci cvičili na simulátorech, tak se ukázalo, že neznají některé technické termíny, ale během pár týdnů se to doučili. Není to nic složitého.“
Americký list The Washington Post napsal, že Britové učí Ukrajince také na větších, britských dvoumotorových stíhačkách Tornado. „Je to větší dvoumotorový stroj postavený k operacím z krátkých nekvalitních letišť. Němci se s nimi zvedali z dálnic při cvičení úplně rutinně. Ta F-16 to dokáže taky, ale tím, že má sací otvor vespod, je prostě i náchylnější. Tornádo je resistentnější. Je to jediné bojové letadlo, které má obraceče tahu, takže dokáže přistávat na neskutečně krátkých dráhách,“ popsal Visingr. Švédové zase avizovali, že začnou cvičit Ukrajince na gripenech.
Ukrajinci už podle různých odhadů mohli během posledního roku ztratit zhruba 40 procent z letadel, které měli před válkou. Na druhou stranu byli během té doby vybaveni slovenskými, polskými a bulharskými stíhačkami MiG-29.
Kromě Nizozemska a Dánska, které mohou poskytnout kolem 40 modernizovaných strojů F-16, pravděpodobně za podpory jiných zemí, by dál mohli dodat Ukrajině stíhačky F-16 také Norové a Belgičané. Země postupně nahrazují starší F-16 modernějšími stíhačkami F-35 páté generace, o něž má zájem také česká armáda.
Podle dřívějších informací zahraničních médií, jež se odkazovaly na zdroje z exekutivy, oznámily v květnu Spojené státy aliančním partnerům, že nebudou předání letadel bránit a že jsou ochotné se zapojit do výcvikového programu. Výcvik na F-16 ale povedou podle vyjádření amerického ministra obrany Lloyda Austina Dánsko a Nizozemsko. Ostatní země se připojí.