Poslední dílek
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Pokud jde o aktuální architektonické soutěže v hlavním městě, žádná v posledních měsících nepřitahovala takovou pozornost jako ta na dostavbu centrálního náměstí pražských Dejvic. Autoři vítězného návrhu chtějí přinést inkluzivní městské prostředí a navázat na charakter čtvrti.
Pokrok?
Je to přesně sto let, co architekt a urbanista Antonín Engel (1879–1958) vypracoval svou proslulou urbanistickou koncepci nových Dejvic. Zástavbě v té době značně se rozrůstající čtvrti dal jednotný výraz tradičního – a tehdy značně zpátečnického – rázu. Ve dvacátých letech totiž územní plánování i architekturu začala ovládat modernistická východiska, která se v případě rozvoje měst projevovala solitérními budovami usazenými na zelených plochách tak, aby měly byty dostatek slunce i čerstvého vzduchu. Městská ulice lemovaná domy s výkladci, tak jak ji znali lidé od nepaměti, měla podle avantgardních architektů definitivně skončit. Takovému uvažování ale profesor Engel na chuť nepřišel a zůstal věrný tradičním, prověřeným modelům toho, jak má město i architektura vypadat. Kritika ho samozřejmě nešetřila. „Veliké zklamání pro každého, kdo poněkud sleduje technický pokrok,“ stálo například v dobovém odborném tisku.
Století však ukázalo, že koncepce Antonína Engela vytvořila velmi žádanou část města. Její středobod představuje rozlehlé Vítězné náměstí ve tvaru podkovy, které po třech stranách lemuje klasicistní bloková zástavba. Čtvrtá strana směrem k vysokoškolskému kampusu však do dnešních dní zůstala navzdory původnímu plánu bez zastavění. Tento pomyslný poslední dílek Engelovy skládačky však nyní s vyhlášením výsledků velké mezinárodní architektonické soutěže konečně nabral konkrétní kontury. Soutěž loni vyhlásila společnost Fourth Quadrant, kterou tvoří investoři Penta Real Estate, Sekyra Group a Kaprain. Konkrétně byl zvolen formát soutěžního workshopu, který umožňuje vést přímý dialog mezi architekty a porotou už v průběhu práce na projektech, což je přínosné v případě komplikovanějších projektů, do kterých zasahuje vícero stran.
Bydlení i minipivovar
Mezinárodní porota z přihlášených architektonických studií nejprve vybrala deset týmů, z nichž do finálového kola postoupila pětice. Šlo vesměs o mix etablovaných zahraničních a českých studií pracujících v tandemech, což samo o sobě obohacuje tuzemské prostředí. První cenu získal projekt nizozemských Benthem Crouwel a českého studia OVA. Nizozemští architekti patří dlouhodobě k evropské špičce a česká veřejnost je může znát jako autory vítězného návrhu na nové hlavní nádraží v Brně z předloňska. A studio OVA se v posledních letech řadí co do úspěchů v architektonických soutěžích mezi nejúspěšnější česká studia.
Na vítězném návrhu porota vyzdvihla především návaznost nových staveb a hlavně veřejných prostranství a komunikací na okolí. Jde totiž o sestavu hned několika staveb pro různé účely – jeden blok tvoří bytové domy se zeleným vnitroblokem, druhý definuje trojice objektů vymezujících nové náměstí. Budou tu kanceláře, obchody, kulturní centrum Prahy 6 i nová univerzitní budova VŠCHT s minipivovarem. Autoři vycházející z Engelovy koncepce novou zástavbu ale víc fragmentují, aby byla lépe přístupná i prostupná a mohla sloužit mnoha skupinám obyvatel. Pokud jde o architekturu, z finálové pětice ji vítězný tým nejvíc přizpůsobil charakteru Dejvic, budovy směrem na Vítězné náměstí mají štítové střechy, stavby ve velkém pracují s loubími a mají většinou pravidelný rastr fasád s jasně členěným parterem.
Opravdové zkvalitnění a zpříjemnění centra Dejvic se nicméně neobejde bez revitalizace Vítězného náměstí, která jej změní z gigantického kruhového objezdu na skutečné náměstí. Soutěž proběhla už před pěti lety, zatím je ticho po pěšině.