Návrat kníru
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Možná jste si toho už všimli, ale kdyby přece jen náhodou ne, dovolíme si vás na to upozornit: v poslední době se pohledem na mladé české muže našinec může přesvědčit, že právě teď se nám před očima odehrává veliká národní proměna a další vlna zdejší módní revoluce (ačkoliv vzhledem ke zpátečnictví jevu, o němž chceme zavést řeč, vlastně jde spíše o kontrarevoluci). Ano, skutečně je to tak, že po několika desetiletích, kdy by jim za to právem byla hanba, se naši muži přestali stydět vystavovat veřejně svou tvář porostlou vousem pouze pod nosem. Jednoduše řečeno, vrátil se knír.
Není to nic pěkného ani nadějeplného, naopak je to vyjádření zoufalství, jelikož každý člověk dobrého vkusu ví, že nosit knír je divácky intenzivně ponižující. Tedy ne že by knír haněl svého nositele, ten ho jistě dávno nevnímá, neboť je s ním pevně srostlý. Jenže jím zároveň deklasuje všechny kolem sebe, již se na něj musejí dívat – partnery, příbuzné, kolegy a kolegyně v práci i náhodné kolemjdoucí na ulici. Občan vystavený pohledu na knír má v podstatě dvě možnosti: buď sklopit zrak a spěšně nositele kníru minout, anebo naopak upřeným pohledem na knír jeho nositele vyzvat na souboj kdo s koho a nositele takto přinutit k rychlému opuštění společného prostoru.
Zahlížíme na tuto novinku a bráníme se jí nikoli povýšeně, nýbrž jako publikum dokonale poučené. Generace dnešních čtyřicátníků totiž ví, o čem se mluví – vyrostla totiž s nepřehlédnutelnými velkými kníry. Jako děti byli jsme neustále konfrontováni s Pavlem Zedníčkem, Janem Rosákem a Petrem Jančaříkem (čtvrteční Magion se bez kníru prostě neobešel). Pak nastoupili politici Václav Klaus, Josef Dyba, Josef Zieleniec, Jan Kalvoda, Josef Lux – zkrátka politika první půle devadesátých let se bez knírů neobešla. Ostatně svůj nepatrný, maličký knír měl i Václav Havel. Ten jediný jej nosil elegantně, protože neustále působil, jako by se za něj omlouval.
Stejně jako jsme knírem byli zahlceni, později knír znenadání z našich životů zmizel. Zbavit se ho dokázali dokonce i Václav Klaus, jenž je dnes ochoten holit se dohladka, i Jan Kalvoda, jenž nosí plnovousé strniště. Veřejný prostor jako by se narovnal, jako by našel, na čem budovat svou vytříbenost. Začali jsme proto nosit plnovousy, být upraveně neupravení. A teď nám to mládež chce vzít a znovu si neuváženě začíná s kníry. Riskuje, zbytečně, měla dát na nás, zkušené. Ale však ona se mládež přesytí a nazná, že mrskat a práskat fouskem pod nosem, kroutit si knír či natahovat si mustache je překonaná věc. Zkrátka pánbůh s námi a knír pryč.