Soucit se zlodějem knih
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Zpráva, že známý docent pražské filozofické fakulty kradl knihy, možná někoho pobouřila, jiného pobavila, ale bibliofily nepřekvapila. Nebo lépe řečeno neuvedla je v údiv, protože člověk citově závislý na knihách takovému počínání, tedy jejich přivlastňování ne zcela legální formou, docela dobře rozumí.
Ne že by ho schvaloval a ne že by ho sám prováděl, ale dovede si představit pohnutky, které k takovému konání vedou.
Pak je to ještě další věc, která souvisí se čtením. Skutečný čtenář ví, že se kniha čte lépe, když je vaše. To se nedá nic dělat. Akt čtení je nějakým způsobem podobný erotickému aktu, už jen tím, že čtenář saje očima písmena a vstřebává do sebe obsah, jenž se před ním odhaluje. Konání je to podobně intimní, fyzické a dotekové jako ano, koitus. S knihou, která vám patří, můžete nakládat, jak se vám líbí a hodí, můžete se jí dotýkat s důvěrou, můžete s ní obcovat dle libosti a tužeb, můžete ji dle libosti vnímat všemi smysly, její pachy a vůně jsou jen vaše, mizí pocity odcizení z cizích skvrn a nečistot, ty vaše naopak zvyšují vaši blízkost a vzájemnost. Bez větších výčitek si do ní můžete činit poznámky, podtrhávat, dělat oslí uši. Zároveň si ji majitel šetří a váží, takže se k ní chová s úctou a šetrností.
Hmotné vlastnictví také naznačuje, že si s těmi knihami intelektuálně rozumíte. Knihy, které člověk má doma, jsou s ním nějak duchovně spjaty, aniž by je nutně všechny přečetl a rozuměl jim. Už jen tím, že se dívá na hřbety s jejich názvy, je nějak do sebe vstřebává a navazuje s nimi duchovní spojenectví. Knihy poslušně stojí vyrovnány ve vaší knihovně, vždy ochotny vám posloužit, promluvit k vám a na požádání se nechat před vámi otevřít a poskytnout vám to blaho, jemuž se skoro nic nevyrovná. Člověk postižený tímto druhem vášně má zaručeno, že jeho libido bude oblažováno do vysokého věku a nic než maximálně demence, a ani u té to není jisté, ho ohrozit nemůže.
Otázkou pouze je, jde-li v případě pražského bibliokleptomana o tento druh svaté vášně. Trochu tam nesedí cena těch údajně osmatřiceti knih: má činit čtvrt milionu, což by znamenalo průměrně skoro sedm tisíc za knihu. To nám obhajobu poněkud bortí, ale teoreticky na ní lze trvat.