Podchycení trendů
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Už jsme si zvykli, že velké obchodní domy se sklady vypadají zpravidla jako rozměrné oplechované krabice stojící u rušných výpadovek. Je to efektivní situace jak pro prodávající, kteří mají k dispozici velké pozemky, tak pro nakupující, kteří k nim snadno zajedou vlastním automobilem, bez problémů zaparkují a odvezou si i rozměrnější zboží. Tak fungují i prodejny IKEA. Švédský výrobce nábytku si nicméně svou vůbec první experimentální prodejnou v centru velkoměsta osahává nové modely provozu, které reagují na radikálně nové chování zákazníků.
Neztratit zákazníka
Projekt nové prodejny IKEA u vídeňského vlakového nádraží Westbahnhof se prezentuje bohulibě. Už v zadání architektonické soutěže stálo, že budova má být primárně „dobrým sousedem“. Co to znamená? To, že má do části města přinést něco navíc, z čeho mohou profitovat i ti, kteří oblíbený konferenční stolek Lack nebo plastové květiny Fejka s díky odmítnou. „Tato budova významně přispívá k budoucnosti živého a ekologického města a také k budoucnosti maloobchodu, městská prodejna IKEA má vynikající napojení na systém veřejné dopravy a příjemnou střešní terasu. Je to zkrátka dobrý soused,“ říkají autoři návrhu z úspěšného vídeňského studia Querkraft Architekten.
IKEA v minulosti už několikrát projevila prozíravost a schopnost předvídat nastupující trendy, díky kterým zvyšuje svůj obrat. Důvody toho, proč se firma rozhodla postavit obchod v centru Vídně, a ne v nějaké z okrajových čtvrtí, jsou nicméně zcela pragmatické. Dvě třetiny obyvatel centrální části Vídně se totiž po městě pohybují výhradně pomocí MHD, na kole nebo pěšky a vlastní auto už ani nevlastní. A právě o tuto cílovou skupinu IKEA nechce přijít, proto se rozhodla zaparkovat jim přímo před nosem. Vstříc jim vychází také obchodním modelem – zákazníci si na místě produkty vyzkoušejí, a pokud si koupí ten, který si bez auta nedokážou sami odvézt, doručí jim ho prodejce domů ještě týž den.
Stále živo
Vídeň se pravidelně umisťuje na předních příčkách v kvalitě života, které přispívá pestrý mix služeb v rámci města. Postavit do jejího centra obří monofunkční stavbu, která by byla využívána jen během otvírací doby, by z pohledu dnešního udržitelného rozvoje měst nedávalo smysl. IKEA se proto spojila s francouzskou sítí hotelů Jo&Joe, která využívá horní dvě podlaží. V parteru stavby jsou navíc další služby a prodejny, aby místo mohlo co nejvíc žít a saturovalo potřeby místních.
Ateliér Querkraft Architekten stavbu pojal jako sedmipodlažní kvádr, který zvenčí může připomínat regálové systémy IKEA. Šlo o chytrý tah z několika důvodů. Jednoduchá nosná konstrukce ze železobetonu v rastru 10 x 10 m umožňuje variabilní uspořádávání vložených modulů a zároveň vytváří členitou strukturu fasád, kde může najít místo množství zelené ve velkých nádobách. Celkem je tu na sto šedesát stromků a keřů, které mají své prostředí v létě ochlazovat až o jeden a půl stupně Celsia. Uplatnění vegetace v rámci architektury vychází vstříc také vídeňské strategii vysazovat v ulicích co nejvíc zeleně čelící tepelným ostrovům.
Opravdu přívětivá městská budova by nicméně měla lidem sloužit nejen v případě, že si chtějí něco koupit. A také proto vídeňská IKEA disponuje veřejně přístupnou terasou, kde si člověk může sednout do stínu stromů i přístřešků z fotovoltaických panelů – a jestli si k tomu dá kávu nebo drink, už je jen na něm. Švédská značka nábytku svůj zájem o udržitelnost v širokém smyslu slova bere vážně a snaží se nastolovat nová řešení dřív, než jsou po ní vyžadována na úrovni států a samospráv. Také proto chystá další podobou prodejnu v Kodani a ve spolupráci se švédskou královnou se zaměřuje na vývoj modulárního bydlení pro lidi v důchodovém věku. IKEA už dokázala způsobit revoluci v interiérovém designu, a proto se můžeme domnívat, že velký vliv bude mít v rámci svých nových snah také na architekturu.