„Přezouvání“ se blíží. České řidiče mohou nesprávné gumy přijít u sousedů draho
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Každoročně se přelom října a listopadu nese ve znamení přezouvání letních pneumatik na zimní. Řidiči motorových vozidel musí přezout na zimní výbavu, když se na vozovce objevuje souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy nebo na silnicích se značkami "Zimní výbava". Nově by si řidiči měli dát pozor i v Německu a na Slovensku. Tyto země některé druhy zimních pneumatik už neuznávají, což by mohlo řidiče nepříjemně překvapit, hlavně při placení pokut.
Od 1. listopadu do 31. března platí v České republice povinnost mít na autě zimní pneumatiky, pokud řidič motorového vozidla čelí na vozovce typicky zimním podmínkám - tedy sněhu, ledu nebo námraze. Přezout se musí také automobily, které míří na silnice, které jsou označené značkami "Zimní výbava."
Za jízdu na letních pneumatikách v takovém nečase hrozí pokuta až 2000 korun a v případě nehody i komplikace s pojišťovnou, respektive s pojistným plněním. Za porušení stanovených podmínek mohou řidiči dostat pokutu na místě ve výši do 2000 korun a během správního řízení se pokuty mohou pohybovat od 1500 do 2500 korun. Pokud se řidiči stane podobná situace několikrát, tak mu policisté mohou zabránit v další jízdě.
Zimní pneumatiky mají hlubší dezén a směs gumy, která zůstává měkká i při nízkých teplotách, což výrazně zlepšuje přilnavost na kluzkých silnicích. Zákon stanovuje minimální hloubku dezénu 4 mm a odborníci doporučují měnit zimní pneumatiky každé čtyři roky.
Podle informací webu policie je minimální hloubka dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů zimní pneumatiky na všech kolech pro osobní motorová vozidla 4 milimetry. Zároveň platí, že čím vyšší je hloubka vzorku, tím lepší jízdní vlastnosti poskytuje. "Doporučuje se používat pneumatiky mladší čtyř let, protože při delším užívání dezén začíná ztrácet původní vlastnosti. Pozor na celoroční pneumatiky. Ty jsou kompromisem mezi letní a zimní variantou. Nemají tedy ideální vlastnosti ani v létě ani v zimě. Náhradní pneumatika ve vozidle může být i v zimním období jiná než zimní pneumatika," uvádí policie.
PODCAST: Proč skončily ČSA: Tvrdík za všechno nemůže, během pandemie vláda nedala ani korunu
Policie dále uvádí, že řidič by měl přezout všechny čtyři pneumatiky. Zimní pneumatika zároveň nemá využití pouze na zasněženém povrchu, jelikož její využití začíná už při poklesu teploty pod +7°C. "Nezapomínejte, že i když je během podzimního dne +10° až 12°C mohou večerní a hlavně noční teploty klesnout podstatně níže," dodává policie na svém webu.
Změny v Německu a na Slovensku
Zásadní změny tento rok nastaly také v Německu a na Slovensku. Od 1. října se v těchto zemích některé konkrétní druhy gum nepočítají mezi schválené zimní pneumatiky. Konkrétně jde o ty se symbolem M + S (bahno a sníh), které lze v Česku nadále používat.
Od letošního října se v Německu mohou v zimních podmínkách používat pouze pneumatiky s „alpským symbolem“, tedy emblémem trojité hory se sněhovou vločkou. Výrobci mohli na své modely tisknout symbol M+S bez testování kvality, pro pneumatiky s novějším symbolem platí přísnější předpisy.
PŘÍMO SOUVISÍ: Řidiči pozor, Německo ani Slovensko už neuznává všechny druhy zimních pneumatik
Například tomu, kdo pojede na německých silnicích v zimních podmínkách na nevhodných pneumatikách, hrozí pokuta 60 eur (zhruba 1500 korun) a trestný bod, stejně jako v případě letních pneumatik. „Alpský symbol“ už vyžaduje i Slovenská republika, kde motoristům hrozí pokuta až 40 eur.
Českých silnic se nové evropské nařízení v současnosti zatím netýká. „O legislativních změnách v tuto chvíli neuvažujeme,“ řekl již dříve pro Echo24 mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Český zákon tedy bude dál považovat pneumatiky označené jako M+S za zimní.