Dotační šampion křičí: Válcují nás, protože dotují
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová pronesla při včerejší návštěvě Prahy věnované evropské cestě k bezuhlíkové ekonomice pod značkou Green Deal dva pozoruhodné výroky, které ukazují, proč Evropa upadá ve světové konkurenci. A nedokáže držet krok nejen s technologickým hegemonem Spojenými státy, ale ani s řadou asijských ekonomik v čele s Čínou. Sami Evropané u těch technologicky nejvyspělejších produktů totiž nakupují americké nebo čínské zboží. A Čína je válcuje i v „zelených“ branžích, v nichž toužila být Evropa pionýrem.
Předsedkyně Evropské komise svůj projev pečlivě „customizovala“ na české poměry. Takže nemohla nemluvit o energetice a automobilovém průmyslu. Nejdřív se pochválila, jak si Evropa díky jednotě poradila s loňskou energetickou krizí. Vzápětí něco dodala. „Ale ceny, které platíme za energie, jsou stále vyšší než na jiných světadílech, což sráží naši globální konkurenceschopnost,“ uvedla. Řešení je podle ní na dosah, protože pokračování dosavadního růstu podílu obnovitelných zdrojů brzy zajistí Evropě ochranu před vysokými cenami dovážených fosilních paliv.
Takže energie si Evropská unie zdražuje sama.
Ursula von der Leyenová si pak postěžovala, že Evropu zaplavují levná čínská elektroauta, kterým ta evropská nejsou schopna konkurovat. „Evropské společnosti příliš často čelí konkurenci silně dotovaných zahraničních hráčů. České automobilky masivně investují do nových řad elektromobilů. Globální trhy jsou ale zároveň zaplaveny levnými čínskými elektromobily, za jejichž nízkou cenou stojí obrovské státní dotace,“ uvedla v Praze.
Z úst lídryně Evropské unie to zní skoro jako ironie. Jestli je na světě někdo dotačním králem, je to právě Evropa. Podle studie Světové banky je tady podíl dotací na celkovém výkonu ekonomiky největší na světě.
Platí to speciálně, pokud jde o všechny možné úlevy a dotace, které dávají jednotlivé země. Jen namátkou. Mateřské Německo paní předsedkyně. Ten, kdo si pořídí elektrický vůz v ceně do 40 tisíc eur (960 tisíc korun) dostane na takzvaném „environmentálním bonusu“ zpět 9 tisíc eur (216 tisíc korun), téměř čtvrtinu ceny vozu. U dražšího auta za 65 tisíc eur (1,56 milionu korun) je to 7 500 eur. U elektrovozu, který si firma pořídí na služební účely, je dotace padesát procent bez ohledu na cenu. K tomu se přidávají daňové výhody, dotace na nabíječky. A tak by se dalo pokračovat. Podobné, i když často ne tak masivní, je to i v jiných evropských zemích.
Jistě, Čína porušuje celou řadu pravidel volného obchodu, ke kterým se zavázala při vstupu do Světové obchodní organizace v roce 2001. Jenže zrovna evropské skuhrání, že někdo jiný dává masivní státní dotace, je pokřik ve stylu zloděj křičí: Chyťte zloděje. Je to stejné, jako kdyby si na dotace jiných stěžoval domácí dotační král Andrej Babiš.