Milenialové či generace Z končí. Nastupuje nejbohatší a superinformovaná Alfa
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Generace Z by měla brzo předat otěže nové generaci. Během příštích jednoho až dvou let by se dominantní demografickou skupinou měla stát generace Alfa. Lidí narozených po roce 2010 by mělo být na zeměkouli rekordních 2,2 miliardy. Začínají tak vycházet průzkumy, které navazují na termín, jenž v roce 2008 vymyslel sociální průzkumník Mark McCrindle. Nová generace dospívajících by podle některých demografů měla být nejinformovanější, technologicky nejvyspělejší a nejbohatší demografickou skupinou v historii. Společně s prvními výzkumy však někteří sociologové a demografové varují, že termíny jako generace mileniálů, Z, či nyní Alfa nemají v demografii a sociologii opodstatnění a jedná se o marketingový trik a pavědu.
Příslušníci generace Alfa tedy děti narozené mezi lety 2010-2015 by se pomalu a jistě měli stát dominantní demografickou skupinou. Je proto logické, že se na děti vstupující do puberty zaměřuje čím dál tím větší část průzkumů, především marketingových. Podle jednoho od společnosti Razorfish, je jedním s výrazných znaků současné nejmladší generace neuvěřitelná schopnost osvojení si nových technologií a neustálé připojení k internetu.
Podle výzkumu většina této generace například už před 7 rokem života hrála počítačové hry a 40 % nejmladších ovládalo tablet před šestým rokem života. To podle výzkumníků vede k tomu, že většina z nich vyžaduje mnohem interaktivnější přístup k informacím. Zároveň si podle výzkumníků více uvědomuje i důležitost života offline. „Alfy jsou mnohem dospělejší než odpovídá jejich věku a jejich schopnost ovládat moderní technologie výrazně přispěla k jejich vysoké informovanosti,“ řekl Josh Campo, šéf Razorfish.
Někteří v souvislosti s nastávající generací mluví o superinformovanosti těchto dospívajících a uvádí, že budou vysoce mobilní a neustále připojení. Díky tomuto prostředí se podle výzkumníků Razerfish stává Alfa generací, která má mnohem větší zájem o dění, chce se zasadit o změnu a pomáhat ostatním. Také se víc než jejich předchůdci zajímají například o udržitelnost a pomoc druhým. Autorka knihy o generaci Alfa Ashley Fellová také uvádí, že si příslušníci této generace více váží rodiny.
Termín generace Alfa vymyslel Mark McCrindle, který se zabýval společenskými průzkumy. „Přišlo mi, že by se nová generace po generaci Z neměla vracet na začátek (písmenu A, poz. red), ale začít něco nového,“ vysvětloval v roce 2020 pro časopis The Atlantic.
Ne všichni jsou však z nového pojmenování nadšeni. Například sociolog Dan Woodman z univerzity v Melbourne varuje, že generace Alfa jsou stále děti. „Hodně aspektů, které generacím připisujeme souvisí například s tím, jak přemýšlí o politice, jak se zapojují do kulturního života a případně jaká nová sociální hnutí zakládají,“ uvedl Woodman k předčasnosti pojmenování nastávající generace. Také upozorňuje, že uchycení takového pojmenování je právě pro marketéry zlatým dolem. „Znamená pro ně kupu peněz,“ varuje.
Dělení generací podle roku narození je „pavěda“, zní kritika
Podle některých sociologů a demografů pojmenovávání generací ztrácí smysl. V minulých měsících napsal profesor sociologie z univerzity v Marylandu Philip N. Cohen otevřený dopis think-thanku Pew Research center, který se monitorováním změn ve společnosti a demografií zabývá. Právě tento think-thank začal používat a uvedl do veřejného mínění termíny jako generace X, Y, Mileniálové či Z.
V otevřeném dopisu kritizuje, že umělé pojmenovávání generací pouze vede ke stereotypu a škodí vědě, protože kromě pojmenování nemají takto pojmenované skupiny obyvatelstva mnoho společného. Také upozornil, že se doba mezi jednotlivými označeními generací zkracuje, když ve skutečnosti se věk, kdy lidé začínají zakládat rodiny, tedy přelom další generace, spíše prodlužuje. Zatímco generace Baby boomers se po druhé světové válce počítá od roku 1946-1964 a trvala přibližně 18 let, generace X a Y trvaly 16 let, generace Alfa (2010-2024/25) by měla trvat 14-15 let.
„Pojmenovávání generací a udávání pevných roků narození propaguje pseudovědu, podkopává veřejné porozumění vědě a podrývá výzkum společenských věd. Takovéto pojmenovávání generací podporuje připisování určitého charakteru a vlastností velkým skupinám populace bez důvodu. A to vede k problému hrubé stereotypizace,“ uvádí mimo jiné v dopise.
A organizace Pew Research center na jeho kritiku zareagovala. V nedávném prohlášení ředitelka sekce sociálních trendů Kim Parkerová uvedla, že think-thank se rozhodl od podobného označování odstoupit. Změní některé užívané metodologie a propříště chce porovnávat generace podle věkové struktury a podle toho jak se například chovají dvacátníci či třicátníci v různých časech.