BMW, Porsche i Volkswagen. Slábnoucí trh v Číně drtí německým automobilkám prodeje
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Evropské automobilky hlásí čím dál větší úpadek v prodejích. Jedná se o zajeté automobilové giganty jako je například Porsche, BMW, Mercedes-Benz nebo Volkswagen, který vlastní i českou značku Škoda Auto. Hlavní příčinou výrazného poklesu zisků je slabý odbyt na čínském trhu a také tamní levná produkce, píše německý deník Handelsblatt. Největší problémy mají hlavně prodejci luxusních vozů jako je Porsche nebo Mercedes-Benz. Přitom je to jen několik dní, co německý kancléř Olaf Scholz ubezpečoval německé automobilky, že se nemusí bát čínské konkurence.
Německá automobilka Porsche zažívá významný pokles zisků, a to zejména kvůli slabému odbytu na čínském trhu. Jak informoval německý deník Handelsblatt, provozní zisk výrobce sportovních vozů klesl ve třetím čtvrtletí meziročně o téměř 27 procent na čtyři miliardy eur. Jedním z hlavních důvodů tohoto poklesu je podle vedení společnosti strukturálně se měnící poptávka v Číně.
Finanční ředitel Porsche Lutz Meschke pro Handelsblatt uvedl, že v Číně se potýkají "se strukturální změnou v poptávce.“ Tento pokles se projevuje v celkových prodejních číslech – v prvních devíti měsících roku poklesly prodeje na čínském trhu o téměř třetinu, kdy bylo prodáno jen 43 280 vozů. Podíl čínského trhu na celkových prodejích Porsche se tak snížil z 38 procent na pouhých 18 procent.
Situace je obzvláště alarmující pro plně elektrický model Taycan, který je na čínském trhu stále méně populární. V září bylo registrováno pouze 23 nových vozů Taycan, což je nejnižší měsíční počet registrací tohoto modelu v letošním roce, uvádí statistika Marklines. Porsche letos obnovilo pět z šesti svých hlavních modelových řad, což si vyžádalo rozsáhlé úpravy ve výrobě. Tato restrukturalizace produkce, spolu s problematickým čínským trhem, tak pro Porsche představuje dvojí výzvu.
O moc lépe na tom není ani Mercedes-Benz, jehož zisk před úroky a zdaněním klesl meziročně o 48 procent na 2,52 miliardy eur (63,6 miliardy korun). Německá automobilka v prohlášení uvedla, že na vině je právě slabý výkon na důležitém trhu v Číně. Tržby ve třetím čtvrtletí klesly o 6,7 procenta na 34,5 miliardy eur. Čistý zisk se snížil o 53,8 procenta na 1,72 miliardy eur.
Výrobce luxusních vozů ve třetím čtvrtletí dvakrát snížil celoroční plán ziskové marže. Připojil se také k rostoucímu počtu evropských automobilek, které z poklesu zisků a marží viní slábnoucí čínský automobilový trh. Zisk ve třetím čtvrtletí zasáhla skutečnost, že čínští spotřebitelé v oslabující ekonomice nadále omezují nákup luxusního zboží. Navíc v Číně roste konkurence od domácích výrobců.
Pokles odbytu zrychlil také u německého automobilového koncernu Volkswagen, který vlastní i českou firmu Škoda Auto. Prodej automobilů meziročně poklesl o 7,1 procenta, uvedla skupina ve sdělení.
Slabé už přitom bylo i druhé čtvrtletí, kdy pokles prodeje všech koncernových značek skupiny činil 3,8 procenta. V období od července do září se nedařilo především značce Audi a s problémy se Volkswagen potýkal i na čínském trhu. Odbyt značky Audi se propadl o 16 procent. Kmenová značka Volkswagen dodala zákazníkům o 6,6 procenta méně vozů a divize Volkswagenu zaměřená na užitkové vozy utrpěla pokles odbytu o 11,8 procenta.
Ratingová agentura Moody's krátce nato oznámila, že automobilce zhoršila výhled hodnocení úvěrové spolehlivosti ze stabilního na negativní. Zdůvodnila to zhoršujícími se provozními výsledky automobilky a očekáváním, že bude obtížné situaci zlepšit. Připomněla slabý trh v Číně a v západní Evropě, rostoucí cenové tlaky, hrozící pokuty za emise CO2 v Evropské unii a také dodatečné náklady na restrukturalizaci.
Slabší odbyt na čínském trhu zaznamenala také automobilka BMW. Společnost oznámila, že její celosvětový prodej se ve třetím čtvrtletí meziročně snížil o 13 procent na 540 882 vozů. V samotné Číně se prodej propadl o téměř 30 procent na necelých 148 000 vozů, zatímco v Evropě klesl pouze o jedno procento na zhruba 219 000 vozů.
Německé automobily se nemusí bát konkurence z Číny, tvrdí Scholz
Paradoxní je nedávné prohlášení německého kancléře Olafa Scholze, že se německé automobilky nemusí bát čínské konkurence. Podle kancléře se německý automobilový průmysl v minulosti už vyrovnal s příchodem silné konkurence z Japonska i z Jižní Koreje. "Někdo říká, že Čína to s elektrickými motory umí lépe než my," uvedl Scholz na slavnostním ceremoniálu k otevření prvního závodu automobilky Mercedes-Benz na recyklaci baterií. "Německé automobilky se této konkurence nemusejí bát," dodal podle agentury Reuters.
Scholz rovněž potvrdil, že německá vláda se staví proti dodatečným clům Evropské unie na dovoz elektromobilů vyrobených v Číně. "Já jsem proti clům, která nás poškozují," prohlásil německý kancléř. Evropská komise (EK) dostala na začátku října od členských zemí EU zelenou k zavedení dodatečných cel na dovoz elektromobilů z Číny. Uvedla nicméně, že EU a Čína dál pracují na alternativním řešení sporu ohledně subvencování výroby elektromobilů.
čtk,