VÝSTAVBA DÁLNIC

Budějovice mají obchvat. Politici otevřeli nový úsek dálnice D3, urychlí cestu na jih

VÝSTAVBA DÁLNIC
Budějovice mají obchvat. Politici otevřeli nový úsek dálnice D3, urychlí cestu na jih

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Řidiči se od soboty mohou těšit z dalších 28,4 kilometru dálnice D3, která byla slavnostně otevřena v Jihočeském kraji. Nový úsek spojuje Úsilné na Českobudějovicku s Kaplicí na Českokrumlovsku a zahrnuje i dlouho očekávaný obchvat Českých Budějovic. Náklady na výstavbu dosáhly 14,5 miliardy korun bez daně.

Technicky náročný úsek s unikátním tunelem

Nejnáročnější částí stavby byl sedmikilometrový úsek mezi Úsilným a Starými Hodějovicemi, jehož dominantou je téměř kilometr dlouhý tunel Pohůrka. „Neznám jinou takovou stavbu, kterou bych se musel tak často pravidelně osobně zabývat. Technické problémy, které jsme u výstavby tunelu řešili, byly obrovské. Museli jsme úplně změnit postup stavebních prací kvůli spodní vodě v tunelu,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Vybudování tunelu trvalo pět let, přičemž původní metoda stavby byla kvůli spodní vodě nahrazena technologií betonového monolitu. Výrazně se tak zvýšily náklady, původně odhadovaných 5,2 miliardy korun narostlo o 30 procent.

Podle jihočeského hejtmana Martina Kuby (ODS) však byla podzemní varianta nezbytná. „Oddělila by České Budějovice od Dobré Vody, což by místním způsobilo obrovské komplikace. Navíc prostor nad tunelem nyní město plánuje využít pro park s volnočasovými aktivitami,“ vysvětlil Kuba.

Přínos pro řidiče i obyvatele

„Těch 28 kilometrů pomůže všem řidičům, kteří jezdí na jih, hlavně to ale ocení občané Českých Budějovic, kteří dostávají krásný nový kus dálnice a obchvat města,“ řekl Radek Mátl. Nový úsek umožňuje průjezd tunelem Pohůrka rychlostí až 100 km/h, což je zatím možné jen v tunelu Valík na dálnici D5.

„Otevíráme nesmírně důležitou část dálnice. Zjednoduší cestu mnoha lidí, kteří míří na jih, do Rakouska nebo až k moři. Hlavně se ale zjednoduší život lidem, kteří žijí v Jihočeském kraji,“ doplnil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Dálnice D3 v číslech a výhledech

Otevřením nového úseku se délka dálnice D3 v provozu zvýšila na 100 kilometrů, sahající od středočeského Mezna až po Kaplici-nádraží. Celková délka dálnice D3 by po dokončení měla dosáhnout 170 kilometrů. ŘSD plánuje zprovoznění celé trasy z Prahy k rakouským hranicím do roku 2031. Ve stejném roce by měli Rakušané dokončit navazující dálnici S10 vedoucí do Lince.

Jihočeský hejtman Martin Kuba dodal, že nový úsek je klíčový nejen pro dopravní situaci v regionu, ale také pro jeho ekonomický rozvoj. „Budějovičáci na něj čekali desítky let. Nyní se otevírají nové možnosti pro dopravu i investice,“ řekl.

Dálnice D3 tak nadále zůstává jedním z nejdůležitějších infrastrukturních projektů v České republice, jehož přínos ocení nejen řidiči, ale i obyvatelé Jihočeského kraje.

jhr

21. prosince 2024