Konec maturity z matematiky: bojí se jí už i gymnazisté, úpadek zájmu se roky prohlubuje
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Matematika zůstává tradičním „strašákem“ a nic se na tom zřejmě nedaří změnit. Dramaticky se však změnilo to, že už drtivá většina dětí své znalosti matematiky ani neprokazuje na konci středoškolského studia. Počet žáků, kteří se hlásí k maturitě z matematiky, se v poslední dekádě výrazně propadá a to i na gymnáziích či lyceích. Zbytku, který to zkouší, se zhoršují v posledních letech výsledky.
K jarnímu termínu státních maturit se podle údajů státní organizace Cermat hlásí 75 609 studentů, kteří jdou k maturitě poprvé, o 5,4 procenta více než loni. Povinná je pro všechny maturita z češtiny, druhý předmět si studenti vybírají mezi matematikou a cizím jazykem.
To před lety odstartovalo propad, který dnes už takříkajíc bije do očí. Matematiku si v letošním roce zvolilo jen 18,2 procenta maturantů. Kromě pár stovek maturantů, kteří zvolili jiné jazyky, si pak zbytek ve společné části maturity zvolil angličtinu. Z hlediska čísel jde pro matematiku vlastně pro úspěch, k matematice se přihlásilo o tisíc studentů více než vloni. A v roce 2022 padla hranice dokonce jen na 17 %.
Dlouhodobý trend je však nelítostný. Jak ukazují data Cermatu, za poslední dekádu spadl podíl maturantů z matematiky z téměř 40 % na zmíněných 18 %. Dramatičtější propad je pak u chlapců, z 50 na 20 %. Na středních odborných školách volí matematiku už jen kolem 10 % žáků oproti 35 % před deseti lety, v případě gymnázií je pak propad mírnější z 37 k 30 %. Kupříkladu u lyceí však opět ze 40 jen na 15 %.
Loni měli studenti nejhorší výsledky v matematice, když v jarním termínu maturitních zkoušek neuspělo 12,4 procenta studentů, kteří maturovali poprvé. V roce 2022 to bylo 10,1 procenta žáků. Výsledky žáků v matematice se zhoršují třetím rokem, přesto ale nejsou horší než v roce 2020, kdy neuspělo 17,6 procenta žáků, vyplývá z výroční zprávy České školní inspekce.
Periodicky se tak znovu objevují myšlenky navrátit zpátky povinnou maturitu z matematiky, případně otázky, zda není lepší jít cestou zlepšení výuky. „Tento stav je katastrofa pro budoucnost technického vzdělání v ČR. Ale začít musíme ne u studentů, ale u vyučujících! Obsah a způsob výuky matematiky na školách potřebuje velkou reformu, která musí začít na pedagogických fakultách. Debata vždy končí u financování ne u kvality,“ komentoval například propad zájmu o maturitu z matematiky rektor Vysoké školy polytechnické v Jihlavě Zdeněk Horák.
Častější volbu maturity z angličtiny oproti matematice podle analytičky neziskové organizace EDUin Nikoly Šrámkové ovlivňuje řada faktorů, zmínila například vyšší možnost uplatnění v budoucím životě. Dalším faktorem je podle ní i strach, jelikož u matematiky je dlouhodobě nižší úspěšnost. „Rozdíl je také v přístupu k metodám ve výuce těchto předmětů již od základní školy, což může vést k tomu, že se studenti cítí lépe připraveni v angličtině, a jsou tudíž i jistější,“ řekla Šrámková.