Konec zapomenutých řidičáků, malých techničáků i zelených karet. Řidiči je nebudou potřebovat
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
České řidiče čekají od příštího roku změny. Mezi nimi je například i konec povinnosti mít v autě zelenou kartu, řidičský průkaz i osvědčení vozidla, které policie v případě kontroly dohledá v online evidenci. Přesune se také odpovědnost za pojištění vozidla na provozovatele, za volanty aut pak podle novely silničního zákona mohou být od nového roku vidět i lidé mladší 18 let, přísnější bude hodnocení přestupků.
Novela zákona o silničním provozu a zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla se postaraly o zásadní změny, které ovlivní české řidiče. Ti se musí připravit mimo jiné na zpřísnění bodového ohodnocení přestupků. Tresty se zpřísní zejména u nejzávažnějších a nejnebezpečnějších přestupků. Řidiči budou za přestupky dostávat jen dva, čtyři nebo šest trestných bodů. U řízení pod vlivem alkoholu řidič dostane šest bodů namísto nynějších sedmi, zaplatí ale pokutu ve správním řízení až 25 000 korun namísto dnešních až 20 000 korun.
Pokud řidič odmítne zkoušku na alkohol, bude mu hrozit pokuta až 75 000 korun. Stejná pokuta mu bude hrozit, pokud bude řídit a nebude držitelem řidičského oprávnění nebo bude řídit, i když bude mít zákaz. Za nasbíraných 12 trestných bodů řidič přijde o řidičský průkaz, stejně jako dosud. V případě trestání na místě se pásmo nejvyšší pokuty zvyšuje na rozmezí 4 500 až 5 500 korun.
Novinkou bude také možnost řídit osobní auto pod dohledem mentora již od 17 let. Smyslem tohoto rozhodnutí je získávání řidičských dovedností pod dohledem zkušeného bezúhonného řidiče. Další novinkou je i řidičský průkaz na zkoušku.
Řidiče pak může těšit, že u sebe nebudou muset mít řidičský průkaz a osvědčení vozidla, tedy tzv. malý technický průkaz. Kromě toho nebudou muset řidiči mít u sebe ani doklad o pojištění, tzv. zelenou kartu. Policisté při kontrole jednoduše využijí online evidenci, pro tento účel ji mohou vykonat i bez zastavování.
Sněmovna dala v úterním prvním kole schvalování šanci vládní novele, podle níž by se lidé mohli už příští rok začít prokazovat digitální podobou osobních průkazů místo fyzických dokladů – týkat by se to mělo občanských i řidičských průkazů. Digitální stejnopisy dokladů by měly být podle předlohy dobrovolné, fyzické průkazy nenahradí. Zákon by měl nabýt účinnosti 1. ledna příštího roku, povinnost přijímat digitální verze průkazů má nabíhat postupně. Od začátku roku by je měly přijímat orgány ústřední státní správy, od července kraje. V roce 2025 by se povinnost rozšířila na všechny zbývající správní orgány, včetně ambasád.
Změny v pojištění vozidel
„Pozor ale při cestách do zahraničí. Tam bude zelená karta stále potřeba,“ upozorňuje mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje. Změní se také to, kdo bude za pojištění vozidla odpovědný, nově to už totiž nebude jeho vlastník, ale jeho provozovatel. „To ale neznamená, že povinné ručení může sjednat jen tento provozovatel. Stejně jako doposud může pojištění sjednat i jiná osoba, která má potřebu ochrany před následky pojistné události, tzv. pojistný zájem,“ uvádí v tiskové zprávě Direct pojišťovna. Účinnost zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je stanovena na 23. prosince 2023
Povinné ručení budou také nově muset platit motorová vozidla, jako např. elektro koloběžky, jejichž jejichž maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h, respektive je vyšší než 14 km/h, pokud je jeho provozní hmotnost větší než 25 kilogramů, a také přípojná vozidla. Za motorová vozidla se přitom považují ta, kde je motor hlavním zdrojem pohybu. „V případě, že se jedná o lehčí elektrickou koloběžku, povinnost neplatí a povinné ručení ani nelze zařídit,“ uvádí mluvčí Direct pojišťovny.
Výjimku mají elektrokola, která ministerstvo klasifikovalo za vozidlo, jehož primárním pohonem je lidská síla. „Klidní mohou být majitelé zahradních traktorů, platit nemusí. Tedy pokud s nimi neplánují vyjíždět třeba do lesa pro dřevo. Jakmile opustí vlastní pozemek, je zákon nekompromisní,“ uvádí se v tiskové zprávě Direct pojišťovny.