Jeep či Dodge po katastrofálním roce v USA hlásí návrat k SUV a spalovacím motorům
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Americké automobilky Jeep, Dodge a Chrysler oznámily odsunutí výroby nových elektromobilů a znovuuvedení některých legendárních modelů se spalovacím motorem. A to poté, co v čele mateřské automobilky Stellantis skončil Carlos Tavares. Ten kvůli elektromobilitě a konkurenci z Číny prosazoval škrty jak finanční, tak stahování řady modelů z nabídky. Tyto kroky však vedly k propadu podílu na trhu z 12,5 % na 8 %. Nové vedení nyní chce znovu dobýt americký trh a slibuje návrat SUV či modelů se spalovacími motory a hybridů. Informuje například Wall Street Journal.
Legendární značky v prosinci kvůli propadu prodejů dokonce vypadly z první desítky prodejů v USA. Američtí dealeři si stěžovali, že kvůli malému počtu modelů a požadavku Tavarese prodávat automobily s minimem slev mají plné sklady a malé zisky.
Carlos Tavares, který vedl Stellantis od jeho vzniku v roce 2021 po fúzi Fiat Chrysler Automobiles a PSA Group, se zaměřoval na efektivitu a u některých menších značek automobilky to vedlo k výraznému poklesu prodejů. A to především u značek z USA jako Dodge, Jeep či Chrysler. Po konfliktu s Tavaresem kvůli úsporám řada vysokých manažerů v amerických automobilkách skončila.
V posledních měsících však čelila, podobně jako většina evropských automobilek, nebývalé krizi a to i kvůli nezájmu o elektromobily. Například právě v Itálii dokonce pozastavovali výrobu elektroaut kvůli malému zájmu. Otřesy u automobilky pak způsobuje i pád odbytu na čínském trhu a konkurence z Číny.
Kvůli tomu byl nakonec odvolán i Carlos Tavarez. Automobilku nyní dočasně vede John Elkann, který pochází ze slavné italské byznysové rodiny Agnelliů. Ten nyní hlásí změnu strategie a chce znovu dobýt americký trh i tím, že začne znovu prodávat oblíbené modely, které byly v posledních letech zrušeny.
Jeep plánuje nahradit model Cherokee, který kdysi tvořil až 17 % ročních prodejů značky, ale byl na počátku dekády vyřazen z nabídky. Dodge naopak přichází s benzínovou verzí svého slavného modelu Charger, čímž cílí na tradiční zákazníky této kategorie.
Ram, další klíčová značka Stellantis, se rozhodla pozastavit uvedení plně elektrického pickupu a místo toho představí hybridní model s benzínovým motorem.
Nový provozní ředitel pro Severní Ameriku, Antonio Filosa, zdůrazňuje návrat k základům: „Musíme si být jisti, že během příštích 12 měsíců najdeme jasnou cestu k dosažení dvouciferného podílu na trhu,“ uvedl Filosa.
Stellantis mezitím přehodnocuje svou nabídku elektrických vozů, zpozdil vydání dvou vysoce očekávaných modelů a znovu najal některé vedoucí pracovníky, kteří odešli pod Tavaresovým vedením. Mezi nimi je i Tim Kuniskis, bývalý šéf značek Dodge a Ram.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.