KRITIZOVANÁ REKLAMA

Zara stáhla reklamní kampaň, která připomínala mrtvoly v Gaze

KRITIZOVANÁ REKLAMA
Zara stáhla reklamní kampaň, která připomínala mrtvoly v Gaze

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Španělský oděvní řetězec Zara stáhl ze svých internetových stránek a z aplikace reklamní kampaň s figurínami, kterým chyběly končetiny, a se sochami zahalenými do bílých prostěradel. Podle kritiků, kteří volali po bojkotu firmy, reklama připomínala mrtvoly v Pásmu Gazy, kde v současné době válčí Izrael s radikálním palestinským hnutím Hamás. Informoval o tom list The Times.

Oděvní řetězec uvedl, že lituje „nedorozumění“ ohledně snímků, které vyvolaly silné reakce na internetu a které přinesly výzvy propalestinských aktivistů k bojkotu kampaně. Společnost uvedla, že někteří zákazníci v nich „viděli něco, co bylo daleko od záměru při jejich vytváření“.

Podle společnosti Inditex, která vlastní Zaru, byla změna součástí běžného postupu obnovování obsahu. K výzvám k bojkotu se nevyjádřila, ale uvedla, že kolekce s názvem Atelier byla koncipována v červenci a fotografie byly pořízeny v září.

Válka mezi Izraelem a Hamásem začala 7. října, když palestinští ozbrojenci vtrhli na jih Izraele a zavraždili přitom na 1200 lidí. Izraelské bombardování a pozemní operace si v Gaze vyžádaly už přes 18.400 mrtvých, uvádějí místní zdravotnické úřady.

Na účtu Zary na sociální síti instagram se objevily desítky tisíc komentářů k fotografiím, mnohé s palestinskými vlajkami, zatímco na sociální síti X se šířil hashtag „#BoycottZara“ (bojkotujte Zaru). Na jedné z fotografií je zachycena modelka, jak nese figurínu zahalenou do bílého pláště, a na další je figurína bez rukou. Podle kritiků připomínaly fotografie mrtvol v bílých rubáších v Gaze.

Na fotografiích je zřejmě zobrazen umělecký ateliér s žebříky, balicím materiálem, dřevěnými bednami a jeřáby a asistenti v montérkách. Zara uvedla, že jediným účelem kampaně bylo „předvést řemeslně vyráběné oděvy v uměleckém kontextu“. Prodejce při uvedení kolekce 7. prosince uvedl, že byla inspirována pánskou krejčovskou prací z minulých století.

Reakce podle britského deníku poukazuje na zvýšenou citlivost, které mezinárodní značky čelí v době, kdy se boje v Pásmu Gazy zintenzivňují a kdy sílí výzvy k bojkotu firem.

Fotografie, které se v pondělí ráno objevily na domovské stránce internetového obchodu Zara, už v úterý nebyly na webových stránkách ani v jeho aplikaci k vidění. Není to poprvé, co se reklamní kampaň stala předmětem kontroverze.

Značka Dolce & Gabbana byla v roce 2018 odstraněna z internetových obchodů v Číně, když kampaň zobrazující modelky, které se snaží jíst italské jídlo hůlkami, místní celebrity a sociální média odsoudily jako rasistickou. Loni se Zara dostala pod palbu kritiky některých Palestinců a Izraelců, když šéf místní franšízy tohoto prodejce v Izraeli uspořádal předvolební akci pro ultranacionalistického politika.

,

13. prosince 2023