Božský Blixa v Arše, nejkrásnější záchodky, sám a bez peněz
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Božský Blixa v Arše
Jestli je už jen jeden koncert, na kterém byste do konce roku neměli chybět, je to právě tenhle. Pokusím se vysvětlit proč, ale hudba téhle dvojice je tak jedinečná a podivná, že se vzpíná snad veškerým příměrům. Jejich třetí deska vyšla letos na konci října, jmenuje se Christian & Mauro a pražský koncert se bude týkat především jí, což je dobře, je totiž jejich nejlepší. Na pódiu budou oni dva, německý dekadent a italský skladatel, doprovází je violoncellistka, klarinetistka a smyčcové kvarteto. Z jejich hudby je cítit taková intimita, až máte pocit, jako byste poslouchali dialog dvou přátel v tlumeně osvětlené hospodě. Blixovi role šansoniéra vyloženě sedne, recitovat do komorních, někdy ponurých, jindy vzletných orchestrací si užívá, ale nepředvádí se, jako někdy v Neubauten, celkově to nakonec ze všeho nejvíce působí jako takové velmi distingované kabaretní vystoupení. Texty jsou plné hravých a bizarních motivů („nahá tanečnice z TikToku a podcaster musí zemřít“). Tak třeba v písni Dear Carlo, kterou Blixa Bargeld napsal díky korespondenci s italským astrofyzikem Carlem Rovellim na téma povahy vesmíru, dokonce pana fyzika v jednu chvíli pochválí, že peče opravdu excelentní koláče. Kdo zná z YouTube video, kde Blixa vaří sépiové špagety, chápe, že před lichotkou od takového gurmána musí ustoupit i povaha vesmíru.
Blixův výrazný hlas s tvrdou a ostrou artikulací střídá němčinu, angličtinu a italštinu, to vše často na ploše jedné písně. Ačkoli se ve skladbách jako Bisogna Morire (v překladu: „člověk musí zemřít“) objevují narážky na smrt, je to všechno mnohem svižnější a radostnější než memento mori z minulého alba Nerissimo. Zatímco životní reflexe jeho dávného parťáka Nicka Cavea se v posledních letech na můj vkus až příliš začínají podobat myšlenkám z knih Paula Coelha, Blixa Bargeld svět kolem sebe komentuje s potměšilostí o něco větší, snad je nedůvěřivější k tomu, že krása hudby spasí svět, jeho pověstný sarkastický úšklebek mu pořád ne a ne zmizet. A hlavně nepřestává hledat nové věci, nechce svět už jen vysvětlovat, pořád se rád diví. „Zdá se, že devadesát procent vesmíru je neviditelných,“ pronáší Blixa v jednu chvíli přes pomalé, táhlé, staccatové violoncello. Sledovat jeho cestu je ještě zajímavější, než jsem kdy doufal. Tak už víte, co děláte 6. prosince večer?
Teho Teardo & Blixa Bargeld, ARCHA+, Praha, 6. prosince 2024, od 20.00.
Nejkrásnější záchodky
Zabíjet čas lze všelijak. Člověk může třeba čučet na vlaky a porovnávat jejich příjezdy a odjezdy s číslíčky v jízdním řádu. Nebo si může něco střelit. Filmová adaptace sice není nejlepším britským příběhem o delikventech, tím je u nás neprávem opomíjený Withnail and I (1987), ale i tak tyhle historky partičky narkomanů z Edinburghu potěší. Karel Dobrý asi neměl čas, takže je procítěně čte Kryštof Bartoš.
Irvine Welsh: Trainspotting, OneHotBook, 12 hod.
Stará citlivost
Výtvarník narozený před sto lety se svým dílem snažil vyjádřit „obrovskou a neviditelnou energii, světlo, proudění vzduchu a vztahy, které přesahují naše běžné vidění“, popisuje Karla Malicha kurátorka výstavy Eliška Jedličková. Ta v prostorách Automatických mlýnů představuje především umělcova zásadní díla z období po roce 1970, kdy Malich začal intuitivně pracovat s formováním svých význačných drátěných objektů.
Karel Malich: Já a ten, jehož potkávám, Gočárova galerie, Pardubice, do 9. února 2025.
Sám a bez peněz
Kolaps systému a hroutící se společenské struktury. Jak by se proměnila naše role ve společnosti, kdyby ji přestal definovat a ovládat kapitál? Francouzsko-belgická dvojice Angélique Aubrit a Ludovic Beillard inscenuje potenciální situaci v prostředí Galerie Kostka v MeetFactory. Odvíjí zde fragmenty každodennosti šesti postav žijících v utopické realitě, v níž náhle zanikl koncept majetku a peněz. Zhmotněná noční můra Davida Černého!
Angélique Aubrit & Ludovic Beillard: Nesmírná samota, Galerie MeetFactory, Praha, do 6. ledna 2025.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.