MÓDA NA EXPO 2025

Japonský minimalismus i Otíkovy montérky: České úbory pro Expo 2025

MÓDA NA EXPO 2025
Japonský minimalismus i Otíkovy montérky: České úbory pro Expo 2025

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Japonský workwear, minimalismus a české montérky. Co to je za kombinaci?, říkáte si. Odpovědí je jméno Jan Černý. Tento mladý návrhář je jedním z nejzajímavějších v tuzemsku. Jeho značku Jan Société zná snad každý, kdo se o módu alespoň trochu zajímá. Není žádným nováčkem, jelikož před rokem oblékal český olympijský tým, a teď představil úbory pro Český dům na Expo 2025 v Ósace. Podle jeho vlastních slov se inspiroval japonským minimalismem a montérkami, které jakoby vypadly z kultovní komedie Jiřího Menzela Vesničko má středisková. "Chtěl jsem bořit stereotypní představu hostesky v podpatcích a upnutých šatech," poznamenal.

Na světové výstavě EXPO 2025 v Ósace bude český pavilon reprezentovat nejen špičkový program, ale i výjimečný design. Jan Société ve spolupráci s Kanceláří generálního komisaře české účasti odhalil uniformy pro celý tým pavilonu, od hostesek po kuchaře. Kolekce, která propojuje českou a japonskou pracovní módu, se nese v duchu minimalismu, funkčnosti a důvtipu.

„Tématem české účasti na EXPO 2025 je Talent a kreativita pro život. Jsem moc rád, že na propagaci Česka můžeme spolupracovat s talentovanými profesionály z mnoha oblastí,“ uvedl generální komisař české účasti Ondřej Soška a vyzdvihl práci návrháře Jana Černého. „Honza opět navrhl kolekci po svém – s respektem k japonskému prostředí, s důrazem na originální a čistý design. Uniformy skvěle ladí s japonským minimalismem a zároveň v sobě nesou odkazy na naši národní identitu.“

Kolekce čerpá z inspirace ikonickými českými montérkami a japonským workwearem. Módní návrhář a zakladatel vlastní značky Jan Société Jan Černý podotkl, že v poslední době velmi oblíbený a populární japonský workwear a české montérky jsou si více než blízké. „Tyto dva světy jsem nechal vést dialog. Vznikly z toho uniformy, které možná připomenou Otíkovy montérky z filmu Vesničko má středisková, ale na mezinárodním Expu získávají úplně nový význam.“

Součástí kolekce jsou bombery, košile, trička, kalhoty, zástěry, kožené tenisky Prestige x Jan nebo šátky s motivem maskota Reného. Oblečení je barevně rozlišené podle funkcí – světlý odstín pro hostesky a průvodce, tmavší modrá pro gastro provoz. Dominantní prvek kolekce tvoří velký nápis Czechia na zádech, díky kterému budou pracovníci českého pavilonu snadno rozpoznatelní.

Všechno oblečení je navrženo tak, aby bylo pohodlné v rozličných klimatických podmínkách. Bavlna použitá na hlavní části kolekce prošla enzymatickým zpracováním a působí lehce a příjemně. Siluety jsou oversized, genderless a minimalistické. „Chtěl jsem bořit stereotypní představu hostesky v podpatcích a upnutých šatech. Takový obraz už ve světě dávno neplatí,“ zdůrazňuje Jan Černý. „Japonci takřka nenosí oděvy upnuté na tělo, užívají si volnost oversized siluet a volných střihů. Myslím si, že můžeme i díky takto oblečenému staffu zaujmout návštěvníky a stát se tak zapamatovatelným pavilonem,“ dodává Jan Černý.

Minimalismus, který návrhář volí, podle něj dokonale zapadá do japonské estetiky. „Japonci nenosí výrazné vzory, zakládají si na jednoduchosti a volnosti střihů. Myslím si, že právě tím můžeme návštěvníky zaujmout a být zapamatovatelní,“ dodává. Kromě uniforem pro personál navrhl Jan Černý také obleky a kostýmky pro vedení pavilonu. Se svou značkou Jan Société plánuje během výstavy také konceptuální módní přehlídku.

Jan Černý patří mezi nejvýraznější osobnosti české módní scény. Jeho jméno rezonuje nejen v Česku, ale i v zahraničí – stáž u Virgila Abloha v Louis Vuitton, kreativní vedení značky Kara či olympijská kolekce pro Paříž 2024 jsou jen některé z jeho úspěchů. Český pavilon se tak nejen programem, ale i designem uniforem zařadí mezi nejvýraznější body EXPO 2025. Jak shrnuje Soška: „Uniformy nejsou jen oblečení. Jsou to naše vizitka. A tahle kolekce bude rozhodně vidět.“

Viktor Horák

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.