Nová auta za poslední rok zdražila minimálně dvojnásobně proti inflaci
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Ceníkové ceny nových aut u obchodníků vzrostly za poslední rok o pět až 15 procent podle modelu. Zdražování tak bylo nad úrovní inflace, která v lednu dosáhla 2,3 procenta a v loňském roce podle Českého statistického úřadu činila 10,7 procenta. Vyplývá to z informací firem.
Ceny nových aut podle prodejců rostou zhruba od roku 2019. Jedním z důvodů byl převis poptávky kvůli nedostatku vozů v důsledku chybějících dílů a narušené logistiky po pandemii covidu-19.
"Poslední zlevňování aut se odehrálo v roce 2019, od té doby automobilky u nových vozů pravidelně upravují ceny, některé i dvakrát ročně, a to většinou směrem vzhůru. Nebo alespoň vyškrtnou nejlevnější provedení výbavy a motorizace," uvedl marketingový ředitel Louda Auto Tomáš Brada.
Například jeden z nejprodávanějších modelů Škoda Octavia liftback s motorem 1,5 TSI a automatem v základní výbavě Active stál loni v lednu 629.900 korun a letos 669.900 Kč, což představuje zdražení o 6,3 procenta. Za poslední dva roky jde o zvýšení o 11 procent.
Toyota, která se v lednu zařadila na třetí místo na trhu, zvýšila ceny o pět až 12 procent. Podle generálního ředitele českého zastoupení Martina Pelešky přitom jen následovala trh. "Nejsme ti, kteří určují ceny, dorovnáváme konkurenci a cenovou hladinu trhu," řekl ČTK.
Ceny zánovních ojetin naopak podle Brady relativně klesají. "Například roční model Škoda Karoq s 15.000 najetými kilometry prodáváme již třetím rokem za stále nižší a výhodnější cenu rok od roku. Tím, že ojetá auta nekopírují ceny nových aut, luxusní segment zánovních vozů výrazně zlevnil tak, že nejlepší doba pro koupi prémiového auta je právě v těchto dnech. Například rok stará luxusní limuzína Audi A6 v plné výbavě a s minimálním nájezdem kolem 20.000 kilometrů se teď prodává za cenu nového Superbu, to je nevídaný pokles ceny u prémiového segmentu," dodal Brada.
Objem registrací nových vozů v lednu vzrostl meziročně o 18,8 procenta na 20.361 aut. Nejprodávanější značkou byla tradičně Škoda.