ZPOŽDĚNÉ DODÁVKY VOZIDEL

Němci už nezvládají vyrábět obrněná vozidla, Ukrajině zatím dodali jen zlomek slíbených

ZPOŽDĚNÉ DODÁVKY VOZIDEL
Němci už nezvládají vyrábět obrněná vozidla, Ukrajině zatím dodali jen zlomek slíbených

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Německé ministerstvo obrany slíbilo Ukrajině do konce roku dodat 400 obrněných vozidel odolných proti minám kategorie MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) od flensburského výrobce FFG. Podle německého deníku Bild, který odkazuje na tajnou zprávu, ale zatím dodalo pouhých 26 kusů, tedy jen necelých 7 procent.

Německá vláda vyčlenila na financování dodávky vozidel MRAP pro Ukrajině 315 milionů eur, což vychází na 676 tisíc eur za jedno vozidlo. Ministerstvo obrany přitom dlouhodobě optimisticky předpokládalo, že stovky vozidel MRAP budou na Ukrajinu doručeny už v letošním roce.

Ještě v září 2023 ministerstvo uvedlo, že FFG bude od ledna do října 2024 dodávat série po 20 vozidlech, tedy celkem 200 vozidel během deseti měsíců. Tuto informaci potvrzují důvěrné dokumenty, které má Bild k dispozici. Vozidla naléhavě potřebují Ukrajinci pro zajištění chráněné přepravy ukrajinských vojáků podél fronty tváří v tvář ruské palebné převaze.

Z avizovaných 400 vozidel však bylo podle vlády do dnešního dne doručeno pouze 26. Němečtí novináři se obrátili na ministerstvo obrany s dotazem, co stojí za neustále se měnícími čísly a výrazným zpožděním.

Odpověď zněla, že „příčinou zpoždění dodávek na Ukrajinu je opožděné schválení exportu surovin pro výrobu vozidel ze strany Spojených států“. Německé ministerstvo obrany údajně nemůže výrobu ani dodávky urychlit, protože nejsou v jeho kompetenci. „Odpovědnost leží výhradně na firmě FFG,“ která měla obrněná vozidla dodat, tvrdí ministerstvo obrany.

První vozidla byla dodána na Ukrajinu až 19. září letošního roku. Tehdy šlo o várku 22 vozidel. Další čtyři kusy byly doručeny 17. října. Podle Bildu to vyvolává mnoho otázek a velké zpoždění naznačuje výrobní problémy buď přímo v FFG, nebo u jejího amerického dodavatele TAG.

Fiaska s obrněnými vozidly si všímají i ukrajinská média. Dodávky sice měla zajistit společnost FFG, neúspěch ale padá i na bedra ministra obrany Borise Pistoriuse, toho času nejoblíbenějšího politika Scholzovi rozpadlé trojkoaliční vlády, jehož ministerstvo se za projekt postavilo.

, jaf

26. listopadu 2024