Když být ztraceni, tak stylově

Když být ztraceni, tak stylově

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Jsou tvůrci, o nichž se moc nedá říct, že by se měnili a vyvíjeli, překvapovali svoje publikum něčím novým. Patří mezi ně i finský filmový režisér Aki Kaurismäki. S jen nevelkou mírou nadsázky by se o něm dalo říci, že točí dokola jeden film. Naštěstí. Je to totiž pěkný film, který zachycuje svět v něčem paradoxně krásný, do něhož se autor i divák může rád vracet. Obývaný je z větší části lidmi, o nichž ti, kdo se snaží nahmatat tep doby, mluví jako o loserech. Mají v sobě také nějakou zdrženlivou loserovskou romantiku, na okraji společnosti se může žít těžko a člověku tam občas bývá smutno. Zároveň tam může najít oázu opravdovosti a kontaktu, snad i citu, přikrytého nánosem suchého humoru a až obřadně zpomalené grotesknosti. Ošuntělé postavy se ve statických záběrech zvolna pohybují ošuntělými sceneriemi, s kamennou tváří trousí nenápadně legrační repliky, v každém slově hned několik přehlásek. V Kaurismäkiho filmech se dá vidět jakási retro utopie, jsou to obrazy z vysněné sféry dneška, do níž ten dnešek tolik nedoléhá. Exteriéry i interiéry jsou malebně otřískané, každý spotřebič je „vintage“, skrývané city jsou o to opravdovější. Když být ztraceni, tak stylově. A režisérovým hrdinům se to daří, jakkoli může být jasné, že ve střetu s dneškem nemohou mít velkou šanci.

Nový film Akiho Kaurismäkiho má český název Karaoke blues, jeho původní jméno ale je Spadané listy – těžko si představit něco melancholicky romantičtějšího. Ansa (Alma Pöystiová) pracuje v supermarketu, doplňuje regály. Žije sama, po večerech z rádia poslouchá dávné finské popsongy. Blbý šéf ji vyhodí, když dá prošlé jídlo bezdomovci, musí si najít nové zaměstnání, což nakonec v jejím životě může znamenat pozitivní změnu. Holappa (Jussi Vatanen) dělá pro stavební firmu, je to zábavný, jistým způsobem snad i charismatický chlapík. Má ovšem značný problém s pitím. Vyrazí s kolegou do karaoke baru, kamarád má v plánu ohromit zpěvem dámy v publiku, pro něž je ovšem příliš starý. Holappa se tam potká s Ansou, padnou si do oka, sejdou se, nedopadne to úplně skvěle. Co s nimi bude dál? Podaří se jim najít jeden k druhému cestu, navzdory překážkám a nedorozuměním? Půjde Holappa trochu do sebe a pokusí se něco se svým pitím provést? Je snadné držet Kaurismäkiho hrdinům palce při hledání odpovědi.

Karaoke blues je v mnoha ohledech starosvětský film. Už jen stopáží, v čase, kdy se mnoho z těch důležitých filmů délkou blíží ke třem hodinám nebo jejich hranici překonává, stačí Kaurismäkimu hodina a dvacet minut. I sociální cítění, jímž je film prodchnutý, je trochu retro. Příběh Ansy a Holappa mohl být napsán i v padesátých letech minulého století, staví proti sobě dravčího ducha současnosti a v něčem jistě idealizovaný svět lidí, kteří s tou současností nedrží krok, a jsou proto schopni skutečně lidského citu. Ansa i Holappa jsou v něčem anachroničtí a pohybují se v anachronických prostředích – kino, kde se hrají staré filmy, otřískaná kavárna, kde se scházejí otřískaní lidé, i ten karaoke bar má ve filmu daleko k místům, kde si dynamičtí pracovníci hlučně užívají po práci legraci. Ty lidi a místa režisér ukazuje úsporně a účinně, s tiše pobaveným smutkem i vzdorem. Jeho hrdinové jsou možná loseři a je snadné vidět v nich i skvělé společníky, na koncert té legračně toporné a přitom docela dobré dívčí kapely by s nimi člověk zašel z fleku.

Během filmu se víckrát opakuje situace, kdy Ansa slyší z rádia zprávy o počínajícím konfliktu na Ukrajině a ruských válečných zločinech. Vždycky vztekle přeladí. Je to chování, které je vlastně v rozporu s ideálem angažovaného občanství. Správné by přece bylo vyslechnout, zaujmout stanovisko a patřičným, nejlépe produktivním způsobem ho projevit. V Kaurismäkiho světě ale může být projevem angažovanosti i to neposlouchání. Třeba vychází z realistického vyhodnocení vlastního významu – jsou věci, s nimiž toho „malý člověk“, možná i skoro každý člověk, moc nenadělá. Ale v silách každého je poslouchat písničky a jinak svůj svět udržovat tichý, snažit se mít někoho rád. Co taky udělat víc pro záchranu světa...

Karaoke blues (Finsko 2023). Scénář a režie: Aki Kaurismäki, hrají: Alma Pöystiová, Jussi Vatanen a další.

8. prosince 2023