Placené parkování v Praze

K radosti, nebo vzteku? Tři pražské radnice rozšiřují modré zóny

Placené parkování v Praze
K radosti, nebo vzteku? Tři pražské radnice rozšiřují modré zóny

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Parkování v hlavním městě se stává znovu o něco složitější. Radnice Prahy 5, 6 a 8 rozšířila modré zóny. Zastupitelé si od rozšíření slibují více parkovacích míst pro rezidenty. Kritici však upozorňují, že zóny pouze komplikují parkování, vytlačují auta do okolních ulic a znepříjemňují život dojíždějícím řidičům a rodinám s více auty. Rozšířené zóny začínají platit od soboty 26. srpna. Parkovací zóny byly poprvé zavedeny v těchto částech loni a platí na vybraných částech.

Modrá barva na mapě označuje již existující zóny placeného parkování, žlutá zóny, které vznikly v roce 2016, červená rozšíření v letošním roce. Podrobnější mapu naleznete zde.

„Jedná se o oblasti Starých Vokovic, Bořislavky a Petřin. Právě do těchto míst se přesunula doprava z území, kde byly zóny zavedeny,“ popsal situaci mluvčí Prahy 6 Martin Churavý. V dlouhodobém výhledu by Praha 6 chtěla zóny na celém území. To ale dříve než v roce 2018 podle Churavého nebude.

Modré zóny se rozšiřují také na Praze 5. „Rozšířit by se měly na Smíchově, Košířích a v části Barrandova,“ řekla mluvčí Prahy 5 Helena Šmídová. Podle radního pro dopravu Prahy 5 Tomáše Homoly by mohly být v budoucnu na celém území městské části. „Musíme ale zároveň vytvořit podmínky pro návštěvníky, proto připravujeme výstavbu parkoviště P+R v Košířích, kterému se trochu nesprávně říká Poštovka,“ řekl. Místa pro P+R má vytipována také Praha 6.

Zóny na Praze 8 mají nově být v dalších ulicích v Kobylisích, Střížkově a části sídliště Ďáblice.

Zóny chystá také Praha 4

Parkovací zóny by měly být nově zavedeny také v nejvíce vytížených částech Prahy 4. Jejich vymezení a fungování ve středu odsouhlasili radní městské části. Impulsem k jejich zavedení na Praze 4 jsou přeplněné ulice vozy řidičů ze sousedních městských částí, kde již zóny zavedeny byly.

„Praha 4 se stala odstavným parkovištěm, kam svá auta parkují mimopražští řidiči, kteří už nemohou v okolních městských částech bezplatně zaparkovat, naše ulice a komunikace jsou přeplněné i v místech, kde to může ohrozit bezpečnost silničního provozu,“ obhajuje další pro mnoho obyvatel nepopulární plán starosta Petr Štěpánek (SZ/Trojkoalice).

Situace ohledně parkování je podle radnice neudržitelná zejména podél trasy metra C, tramvajových linek v Nuslích a Podolí a v ulicích sousedících s Prahou 2 a 5, kde již zóny placeného stání fungují. Problémy způsobují celodenně zaparkovaná auta zejména poblíž zdravotnických zařízení nebo úřadů.

Rada městské části na základě jednání s městskou částí Kunratice požádala Magistrát hlavního města, aby oblast rozšířena o část Kunratic, kterou vymezují ulice K Zelené louce, Vídeňská, K Libuši, Náměstí Prezidenta Masaryka, K Verneráku a Na Lhotech.

Proti zónám protestuje zejména Středočeský kraj, kritici poukazují i na nedostatek záchytných parkovišť.

První zóny začaly v Praze fungovat v roce 1996 v části Prahy 1. Tehdy se tvrdilo, že je půjde jen o historické centrum, kde nemohou místní zaparkovat. Situace se tím ale nevyřešila a netrvalo dlouho a následně byly zóny rozšířeny na celou Prahu 1, 2, 3 a 7 a na části Prahy 16. Samy si je provozují radnice v Praze 13, 16 a 22.

, , ošm

26. srpna 2017