K radosti, nebo vzteku? Tři pražské radnice rozšiřují modré zóny
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Parkování v hlavním městě se stává znovu o něco složitější. Radnice Prahy 5, 6 a 8 rozšířila modré zóny. Zastupitelé si od rozšíření slibují více parkovacích míst pro rezidenty. Kritici však upozorňují, že zóny pouze komplikují parkování, vytlačují auta do okolních ulic a znepříjemňují život dojíždějícím řidičům a rodinám s více auty. Rozšířené zóny začínají platit od soboty 26. srpna. Parkovací zóny byly poprvé zavedeny v těchto částech loni a platí na vybraných částech.
Modrá barva na mapě označuje již existující zóny placeného parkování, žlutá zóny, které vznikly v roce 2016, červená rozšíření v letošním roce. Podrobnější mapu naleznete zde.
„Jedná se o oblasti Starých Vokovic, Bořislavky a Petřin. Právě do těchto míst se přesunula doprava z území, kde byly zóny zavedeny,“ popsal situaci mluvčí Prahy 6 Martin Churavý. V dlouhodobém výhledu by Praha 6 chtěla zóny na celém území. To ale dříve než v roce 2018 podle Churavého nebude.
Modré zóny se rozšiřují také na Praze 5. „Rozšířit by se měly na Smíchově, Košířích a v části Barrandova,“ řekla mluvčí Prahy 5 Helena Šmídová. Podle radního pro dopravu Prahy 5 Tomáše Homoly by mohly být v budoucnu na celém území městské části. „Musíme ale zároveň vytvořit podmínky pro návštěvníky, proto připravujeme výstavbu parkoviště P+R v Košířích, kterému se trochu nesprávně říká Poštovka,“ řekl. Místa pro P+R má vytipována také Praha 6.
Zóny na Praze 8 mají nově být v dalších ulicích v Kobylisích, Střížkově a části sídliště Ďáblice.
Zóny chystá také Praha 4
Parkovací zóny by měly být nově zavedeny také v nejvíce vytížených částech Prahy 4. Jejich vymezení a fungování ve středu odsouhlasili radní městské části. Impulsem k jejich zavedení na Praze 4 jsou přeplněné ulice vozy řidičů ze sousedních městských částí, kde již zóny zavedeny byly.
„Praha 4 se stala odstavným parkovištěm, kam svá auta parkují mimopražští řidiči, kteří už nemohou v okolních městských částech bezplatně zaparkovat, naše ulice a komunikace jsou přeplněné i v místech, kde to může ohrozit bezpečnost silničního provozu,“ obhajuje další pro mnoho obyvatel nepopulární plán starosta Petr Štěpánek (SZ/Trojkoalice).
Situace ohledně parkování je podle radnice neudržitelná zejména podél trasy metra C, tramvajových linek v Nuslích a Podolí a v ulicích sousedících s Prahou 2 a 5, kde již zóny placeného stání fungují. Problémy způsobují celodenně zaparkovaná auta zejména poblíž zdravotnických zařízení nebo úřadů.
Rada městské části na základě jednání s městskou částí Kunratice požádala Magistrát hlavního města, aby oblast rozšířena o část Kunratic, kterou vymezují ulice K Zelené louce, Vídeňská, K Libuši, Náměstí Prezidenta Masaryka, K Verneráku a Na Lhotech.
Proti zónám protestuje zejména Středočeský kraj, kritici poukazují i na nedostatek záchytných parkovišť.
První zóny začaly v Praze fungovat v roce 1996 v části Prahy 1. Tehdy se tvrdilo, že je půjde jen o historické centrum, kde nemohou místní zaparkovat. Situace se tím ale nevyřešila a netrvalo dlouho a následně byly zóny rozšířeny na celou Prahu 1, 2, 3 a 7 a na části Prahy 16. Samy si je provozují radnice v Praze 13, 16 a 22.