Automobilky se zaměří na elektromobily a autonomní řízení
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
O vizích v automobilovém průmyslu diskutovali v Mladé Boleslavi manažeři autoprůmyslu s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) a ministrem dopravy Danem Ťokem (nestraník za ANO). Do roku 2020 by například mělo v Česku vzniknout celkem 1200 napájecích stanic pro elektromobily. V plánu je i vybudování zkušebního okruhu pro testování vozidel s autonomním řízením – tedy vozidel bez řidiče. Podle ministerstva dopravy by okruh mohl vzniknout do pěti let.
Vláda a automobilky připraví do konce léta společný Pakt pro budoucnost automobilového průmyslu spolu s akčním plánem obsahujícím konkrétní opatření. Pakt by měl schválit ještě stávající kabinet před volbami do Poslanecké sněmovny. Pakt by měl obsahovat opatření v oblasti digitální výuky, přípravu na zavádění elektromobilů v oblasti infrastruktury, kroky na podporu vědy a výzkumu například v oblasti autonomního řízení.
Česko by podle Sobotky mělo v budoucnu rovněž disponovat levnými mobilními daty a pokrytím silnic a dálnic vysokorychlostním internetem. Stát podle ministra dopravy Dana Ťoka výstavbu podpoří více než miliardou korun, částečně z evropských dotací. Zároveň musí zajistit bezpečné skladování dat a ochranu velkého množství dat, která se v rámci dopravy budou přenášet. To je nezbytné pro zavádění projektů chytrých měst a autonomního řízení. Stát by měl zároveň zajistit dostatek elektrické energie pro rozvoj elektromobilů. Například Škoda Auto chce do roku 2025 vyrábět čtvrtinu vozů na elektřinu.
Automobilky musí podle předsedy Sdružení automobilového průmyslu Bohdana Wojnara reagovat na zpřísňující se emisní limity, které mají dopad na skladbu jejich produkce. Od státu čekají podporu v oblasti dopravní infrastruktury a vzdělávání. Sdružení nabídlo experty do společné pracovní skupiny, která by měla letos vzniknout na ministerstvu průmyslu a obchodu. „V oblasti digitalizace, elektrifikace a autonomního řízení spoléháme na to, že se jich vláda aktivně chopí, zastřeší stávající činnosti a všechny tyto iniciativy sjednotí do jednoho efektivního procesu,“ dodal Wojnar.
U autonomního řízení půjde podle ministra Dana Ťoka zejména o nutnost vyřešení etických a právních problémů. Z technického hlediska jsou již automobilky schopné takové vozy vyrábět. Technologii ale bude nutné důkladně otestovat a část testů nelze provádět v běžném provozu, aby nebyl nikdo ohrožen.
Ministerstvo podle Ťoka vytipovalo lokalitu, kde by okruh mohl vzniknout. Financovaný by mohl být alespoň zčásti z evropských peněz a vlastnit by jej měl stát. Provozovala by jej některá státní organizace. Podle ministra jsou podobné testovací okruhy v Evropě dva. „Myslím si, že kdyby byl podobný tady u nás, že by to byl velký příspěvek k rozvoji autonomních systémů,“ dodal.
Velké evropské automobilky většinou mají vlastní testovací dráhy. Škoda Auto, která systém řízení nahrazující řidiče taky vyvíjí, například využívá vlastní testovací okruh v Úhelnici u Mladé Boleslavi a využívá i infrastrukturu mateřského Volkswagenu v německém Wolfsburgu.
Automobilový průmysl ČR vytváří okolo devíti procent HDP, tvoří 25 procent exportu ČR a zaměstnává přibližně 150 000 lidí. Členy Sdružení automobilového průmyslu je 144 výrobců vozidel, dodavatelů a dalších subjektů zapojených v automobilovém průmyslu České republiky s tržbami přes 900 miliard korun.