Jako „šmejdi”. Triky energetických firem: zákazníky lákají na předražené žárovky
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Jeden z častých triků energetických společností, jak nalákat lidi k uzavření smlouvy, je i příslib dárku, nejčastěji žárovek. Za ně ale v případě, že si uzavření smlouvy člověk rozmyslí, poté chtějí některé společnosti vysoké sumy nebo dokonce hrozí žalobami. Upozornila na to Česká obchodní inspekce (ČOI) i úřad ombudsmanky. Ty nyní řekly, že na takovéto jednání nemají společnosti právo a lidé se mají bránit. Není to přitom první trik, kterým některé energetické společnosti „tahaly“ ze spotřebitelů peníze.
Do situace, kterou popisuje ČOI i úřad ombudsmanky se dostala řada lidí, většinou starších. Na zvonek jim zazvoní podomní prodejci a nabízí jim lepší ceny za dodávky energií a při změně dodavatele navíc i dárek – nejčastěji žárovky buď zdarma či za zvýhodněné ceny. Lidé se často nechají v situacích, kdy mají prodejce doma, zlákat a smlouvu podepíšou. Když si ale uvědomí, že je pro ně smlouva nevýhodná, a chtějí ji zrušit, dostanou se do problémů.
Jedním z nich může být to, že pokud člověk žárovky nevrátí, společnosti za „dárek“ chtějí zpět velmi vysoké částky. V jednom z případů dodavatel například požadoval za šest LED žárovek 3 630 korun, běžná cena tohoto konkrétního typu by byla cca 700 korun. ČOI ve svém stanovisku dokonce uvádí, že v některých případech jde o nárůst ceny až o 199 900 procent.
Hlavně přemrštěné částky neplatit
Úřad ombudsmanky ale říká, že se lidé mají bránit. „Uvědomuji si, že je pro zákazníky těžké čelit nátlaku, když jim odmítnutý prodejce posílá výhružné dopisy, ať požadovanou částku za ‚dárek‘ zaplatí, jinak je bude žalovat. Zákazník stojí sám proti silnému prodejci, což není snadné, ale přesto by se lidé měli bránit. Doporučuji nečekat a využít všechny možnosti, které jako spotřebitelé máte,“ vzkázal zástupce ombudsmanky Stanislav Křeček lidem, kteří se do takové situace dostanou.
K takovýmto případům vydala stanoviska i ČOI, v němž se jednoznačně postavila na stranu spotřebitelů. Těm doporučuje přemrštěné částky za žárovky neplatit. „Spotřebitelům doporučujeme požadovanou zvýšenou cenu za LED žárovky nehradit, spotřebitelé jsou nicméně povinni žárovky vrátit. Není-li již dobře možné žárovky nepoužité a nepoškozené vrátit, je spotřebitel povinen nahradit podnikateli obvyklou cenu žárovek, případně cenu, o kterou se jejich hodnota oproti ceně obvyklé snížila,“ píše se v prohlášení.
Obvyklou cenou ale není cena určená ve smlouvě, nýbrž cena, které by bylo dosaženo při prodeji obdobné věci ve stejné době a v obvyklém obchodním styku. „Budou-li spotřebitelé i přes splnění výše uvedeného nadále ze strany podnikatelů kontaktováni, doporučujeme takový postup podnikatelů hlásit Energetickému regulačnímu úřadu,“ stojí v prohlášení.
Vše je v kupní smlouvě, brání se společnosti
Pokud se s takovým požadavkem a výhružkami lidé setkají, mohou se obrátit na Oddělení ADR, které je součástí ČOI, s návrhem na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu. Současně lze takové jednání obchodníka s energií považovat za nekalou obchodní praktiku, kterou by spotřebitelé měli oznámit Energetickému regulačnímu úřadu. Že je nepřípustné, aby prodejce za žárovky požadoval částku několikanásobně vyšší, než je cena obvyklá, potvrdil zcela jednoznačně Ústavní soud.
Žárovky jako dárek dává například společnost Bohemia Energy. „Naše společnost nabízí zákazníkům možnost koupě LED žárovek za zvýhodněnou cenu 1 koruny. Není to tedy automaticky, ale zákazník musí uzavřít kupní smlouvu, respektive lze uzavřít smlouvu o dodávkách i bez koupě LED žárovek,“ uvedla pro server Echo24 tisková mluvčí společnosti Hana Novotná.
Výhodnost této nabídky se ale váže pouze ke statusu zákazník. Jedná se tedy o klasický princip dotovaného produktu, jako je běžný například u mobilních telefonů. „Pokud zákazník svého statusu pozbude, stává se povinným doplatit kupní cenu za LED žárovky a to do její nedotované výše. O tomto je informován na několika místech v kupní smlouvě,“ dodala.
Sporný paragraf řeší i Evropská komise
Nejedná se přitom o jedinou záležitost, kvůli které se spotřebitelé dostali do křížku s energetickými společnostmi. Lidé loni začali upozorňovat na nekalé jednání některých dodavatelů energií, kteří po nich chtěli několikatisícové pokuty, když se rozhodli od uzavřené smlouvy odstoupit. I společnosti i spotřebitelé se přitom řídili stejným paragrafem, každý ho ale vykládal jinak. Energetický regulační úřad dal ale za pravdu spotřebitelům.
Kvůli spornému paragrafu se přitom například právě společnost Bohemia Energy rozhodla obrátit na Evropskou komisi (EK), jak serveru Echo24 potvrdila Novotná. Podle ní je paragraf v rozporu se směrnicí EK. Ta ale zatím nerozhodla. „Podání k Evropské komisi jsme učinili, věci bylo uděleno číslo jednací a je ve stavu projednávání,“ doplnila Novotná.