Italský nájemník hlavního nádraží neplní závazky. Má skončit

Italský nájemník hlavního nádraží neplní závazky. Má skončit

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Právníci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) nedoporučili uzavřít dodatek s italskou společností Grandi Stazioni, který by firmě umožnil dále pokračovat v opravách a využívání pražského hlavního nádraží. Podle nich by to mohlo být v rozporu s koncesním zákonem. Grandi Stazioni má komerční prostory nádraží dlouhodobě v nájmu výměnou za to, že budovu nádraží kompletně zrekonstruuje.

Smlouva platí do 16. října a v případě, že nebudou k danému datu naplněny její podmínky, zanikne. Italská firma s tím nesouhlasí a v případě neprodloužení smlouvy hrozí vymáháním miliardových škod, napsal deník E15.

Opravy historické Fantovy budovy, které jsou součástí smlouvy, však nabraly zpoždění a je zřejmé, že se je nepodaří dokončit do letošního 16. října, kdy italské společnosti vyprší termín pro jejich dokončení.

Společnost varovala, že pokud SŽDC  smlouvu neprodlouží, bude chtít 1,2 miliardy 

Společnost ale v tiskové zprávě varovala, že pokud SŽDC s ní smlouvu neprodlouží, bude požadovat zaplacení 1,2 miliardy korun, které do rekonstrukce nádraží vložila. Rovněž chce vymáhat náhradu za škody, které jí měl způsobit předchozí majitel nádraží, České dráhy.

Podle Šubové však SŽDC se společností Grandi Stazioni stále intenzivně jedná. Kromě variant vypovězení smlouvy a naopak pokračování spolupráce s Grandi Stazioni, přestože nestihne nádraží v termínu opravit, počítá správa železnic podle informací ČTK i se smírnou cestou. Ta by spočívala v ukončení spolupráce a takzvaném narovnání vztahů, tedy v uhrazení části nákladů, které italská firma do rekonstrukce vložila.

Grandi Stazioni dlouhodobě požaduje prodloužení termínu na opravy Fantovy budovy o dva roky do podzimu 2018. Zastavit práce a zahájit spory s Českou republikou o odškodnění považujeme za velmi nešťastné, řekl jednatel společnosti Andrea Odoardi. Argumentoval zejména tím, že firma disponuje autorskými právy k projektové dokumentaci a dokáže tak nádraží opravit nejrychleji.

Společnost původně vlastněná většinově italskými drahami letos v červnu změnila majitele. Nově firmu vlastní francouzský investiční fond Antin a italská investorská skupina Borletti Group. Předloni česká pobočka Grandi Stazioni hospodařila se ziskem 54 milionů korun při výnosech přesahujících 144 milionů korun.

,

30. září 2016