KULTURNÍ TIPY

Íránské kino, Kundera v Německu, Burianovy zastávky kolem světa

KULTURNÍ TIPY
Íránské kino, Kundera v Německu, Burianovy zastávky kolem světa

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Proporce divadelního autismu: skrýše neznámého

Umělecké ztvárnění autismu nebo jiných výrazných poruch bývají divácky či čtenářsky vděčná, neboť jde o nahlížení do vzdálených niterných světů, spojovaných s nejedním předsudkem a ohmatávaných bázlivě. Umění, byť sebepovedenější, se v těchto případech stává rovněž osvětovou službou. Proto i nepovedená ztvárnění jsou úspěšná. Tematicky jde tedy o sázku bez risku, proto ale umožňuje tvůrcům být na sebe přísní. Naposled se u nás o to, vyrovnat se se svody bezpečné jistoty, pokusil ansámbl Dejvického divadla hrou Kakadu, jež měla premiéru v půli prosince. Její text, dle tvrzení tvůrců záměrně chatrný a dotvářený při zkoušení, vznikl pro Dejvické divadlo a dle režiséra Jiřího Havelky „se snaží poznat cizí světy, nevnucovat vlastní, chce poznat vesmír ze tmy“ jinotajné lebky autistky. V hlavní roli Simona Babčáková.

Karel František Tománek, Jiří Havelka: Kakadu. Hra ze života. Dejvické divadlo, Praha, reprízy 9., 11., 23. 1. a 4 a 17. 2. www.dejvickedivadlo.cz

Teheránu na dohled: filmy, jež je vhod znát

V úzkém profilu zdejšího bytí v bezpečí středu euroseveroamerické civilizace je to důležitá příležitost pořádněji nahlédnout docela odlišnou kulturu: čtvrtý ročník festivalu íránských filmů se věnuje „rebelům“ tamní kinematografie. Anotace sedmi příspěvků hlavní soutěže celovečerních snímků slibují různorodé zážitky: namátkou western zamilované upírky Sama nocí tmou, receptář podivuhodných kulinářských specialit a film jediného záběru Rybka a kočka nebo kabaret Pod vrstvami o nesourodé partě, jež ukradne auto plné zábavní pyrotechniky a snaží se ji prodat. Hravost této sekce vyvažuje náročnost šestice dokumentárních snímků plných emigrace, útěků či islámské revoluce. Tematicky se jim vymyká, zdá se, velmi něžný příběh Řidič a jeho liška o šoférovi kamionu, jenž v utrpení své bipolární poruchy natáčí milostnou bajku osla a lišky.

4. festival íránských filmů. Praha do 11. 1., Oko, Světozor, Royal. Brno 13. až 15. 1., Scala. www.iranianfilmfestival.cz

Když Burian maloval: z Čech až na detail světa

V půli prosince začala výstava Zdeněk Burian: až na konec světa. Třebaže Burian patří k autorům, kteří pro svou oblíbenost mají stálou expozici ve svém muzeu, v tomto případě v severomoravském Štramberku, při jeho obrovské produkci je stále co objevovat a daří nacházet nové kombinace. Autoři nynější pražské výstavy dali dohromady sbírku čtyřiceti olejomaleb, vystavených většinou prvně, a rozdělili ji do tří tematicky spřízněných bloků. První představuje menší plátna, vytvořená pro knižní obálky známých prvorepublikových nakladatelů dobrodružné literatury (namátkou Toužimského a Moravce) anebo později v 50. letech. Druhý je úryvek souboru Širým nebem, na němž Burian zachycoval odlehlé kouty světa spolu s jejich obyvateli. Třetí část výstavy jsou portréty těchto exotických tváří zpravidla z druhé půlky planety.

Zdeněk Burian: až na konec světa. Muzeum Kampa, Praha, do 15. 2. www.retrogallery.cz

Kunderovy eseje: potřetí a zas o jiném

Milan Kundera se vloni rozšoupnul a vydal v češtině tři svazečky svých esejů. (Celkově jich tak je sedm, to už vydá za jednu velkou knihu.) O prvých dvou loňských jsme zde informovali, nuže ještě o třetím: vyšel v prosinci a jmenuje se O hudbě a románu. Jsou to tentokrát dva texty a oba už dřív vyšly časopisecky v literárním měsíčníku Host. Autor do nich vstupuje odhodláním předvést, že kromě svých obvyklých francouzských, českých a ruských šarží je s to uvažovat plnohodnotně rovněž o německé kultuře, a tak oba eseje začínají citací v němčině. Třeba na Bachově hudbě, zejména na jeho Umění fugy, uvažuje nad tím, že modernita i historie, v nichž žijeme a na jejichž uvažování jsme navyklí, nejsou lineární, nýbrž cyklické a rozbíhají se dopředu i dozadu. Anebo že hudba nevzniká primárně pro vyjádření citů ani radost srdce.

Milan Kundera: O hudbě a románu. Vydalo nakladatelství Atlantis, 98 s., 139 Kč.

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

9. ledna 2015