Cestovatelka v krajině zločinu
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Jeden z protagonistů dokumentárního filmu Petry Nesvačilové Zákon Helena ho prý po jeho zhlédnutí označil za „ženskou gangsterku“. Netuším, jestli to ten pán, obyvatel velice maskulinního gangsterského polosvěta, myslel jako pochvalu. V nějakém ohledu ta charakteristika ale je výstižná. Nejde jenom o to, že v tom dokumentu jsou dvě výrazné ženské postavy – policistka Helena Kahnová a sama režisérka. Pro obě byla při jejich práci, jak ve filmu zazní, ženskost jakousi výhodou – ostří chlapíci z podsvětí se tázáni ženou snadněji rozpovídají. Připadali by si špatně, pokud by před ní přiznali slabost, strach o něčem mluvit třeba. Zákon Helena se však také odlišuje od jiných děl, která publikum seznamují se světem českého organizovaného zločinu.
Petra Nesvačilová se ptá na jiné věci a jiným způsobem, je přiznaná outsiderka. Její film není výpověď zasvěceného, jenž nevědomému diváctvu podává strukturovanou a informativní zprávu. Nesvačilová sice film připravovala čtyři roky, nehraje si ale na detektiva, připomíná spíš cestovatelku, která se dostala do hrozivého a fascinujícího neznáma, vidí ho poprvé a snaží se pochopit, co vlastně má před očima.
Původní plán režisérky (a také herečky a příležitostné zpěvačky) byl natočit portrét Heleny Kahnové, policistky, která spolu s kolegou Tomášem Gregorem dostala za mříže členy tzv. Berdychova gangu. Skupina, k níž patřili také vysoce postavení policisté, unášela od poloviny devadesátých let do roku 2004 mimo jiné i bohaté podnikatele (někteří z nich k majetku také přišli sporným způsobem), vydírala je a mučila, aby z nich dostala peníze.
Členům gangu byla u soudu prokázána jedna vražda, mezi oběťmi skupiny ovšem bylo zmizevších víc. Vyšetřování té kauzy bylo obtížné i proto, že členové gangu patřili do stejného policejního útvaru jako Kahnová a Gregor, dvojice nemohla věřit prakticky nikomu. Kahnová byla za své zásluhy povýšena, po změně zákonných podmínek však o hodnost přišla. Odešla od policie, zase se k ní vrátila, dnes pracuje jako řadová policistka. Během natáčení se ale režisérce naskytla možnost mluvit i s některými bývalými členy gangu či s lidmi z jeho okolí, psala si s vězněným Davidem Berdychem a po jeho propuštění s ním i natáčela. Její film tak je možná víc než o „zákonu Helena“ o zákonech, kodexech těch druhých, zločinců, kteří o svých pravidlech, hodnotách či „hodnotách“ na kameru ochotně mluví. Jestli je skutečně vyznávají, se ovšem nedá s jistotou říct ani po skončení filmu.
Stejně tak je film příběhem režisérky, která byla vystavena konfrontaci s jejich světem. Něco v něm prožila, asi ji to nějak ovlivnilo. Vstupovala do něj s otázkami – a stejně tak z něj i odchází. To už ale mají nějakou jinou váhu, jsou skutečně prožité. Nesvačilové se v jejím celovečerním dokumentárním debutu podařilo najít snad ve všech ohledech správnou míru, nesklouznout k popisné publicistice ani nepředvádět okázalé myšlení filmem. Být ve svém filmu fakticky přítomná a neudělat z něj přehlídku vlastních názorů a citů.
Netlumit dramatičnost postav ani jejich příběhu a nepřehánět to s šokovaným pobouřením. Měla také štěstí na sestavu zpovídaných. Na jedné straně žena zákona, která ale nenaplňuje představu sebevědomé filmové heroiny – paní, která má ráda pejsky. A proti ní (a někdy taky s ní) muži z druhé strany – zahořklý Zelinář, silácký Samopalník, vysmátý karatista Kája a v dopisech kajícně a přemýšlivě působící Berdych. Odalují se před kamerou ve vší svojí rozpornosti, někdy se snaží hrát jakousi roli, jindy z ní vypadnou. Jejich různé výpovědi si mohou protiřečit či popírat obraz, který o sobě zpovídaní pracně vytvářejí. Skládá se z toho příběh autorky a jejích protagonistů, jejž režisérka dovede k působivé a nutně ambivalentní pointě.
Nesvačilová z nich netahá krvavé historky z podsvětí, její film neobsahuje nějakou pečlivou rekonstrukci složité kauzy. Snaží se spíš odhalit jejich vnitřní svět, názory a motivy, jež je ke zločinu vedly, i ty, které sdílejí teď. Ve filmu se často mluví o hranici mezi dobrem a zlem. O tom, co dobro a zlo vůbec je, o pekle (David Berdych ve vězení přečetl Božskou komedii). Až to někdy působí, jako kdyby si gangsteři tyhle velké otázky kladli nějak naléhavěji, vážněji. Může to být jenom póza a často asi i je. V nejsilnějších okamžicích je ale Zákon Helena filmem o rozhovoru o té hranici, ani jeden z rozmlouvajících nepochybuje o její existenci a významu, jen se na tu hranici dívají z jejích opačných stran.
Zákon Helena (ČR, 2016), režie Petra Nesvačilová, uvedeno jako zahajovací film MFDF Jihlava, v kinech od 3. 11.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.