Babišovy firemní verše: Za skvělý salám šel bych světa kraj
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Babišovy Kostelecké uzeniny jedou svéráznou kampaň. Zřejmě ve snaze zalíbit se lidem coby tradiční český podnik ve svých reklamách parafrázují známé české básníky. Diváka se ke koupi svých uzenin snaží přimět například slogany jako „za skvělý salám šel bych světa kraj“ nebo „svou lásku chatař párku pěl“.
Řada lidí si ze školy pamatuje báseň Jaroslava Vrchlického Za trochu lásky šel bych světa kraj. Že by se však v básni mluvilo o salámu? Kostelecké uzeniny si ve svém reklamním spotu známou báseň poupravily. Místo o síle lásky se zde mluví o lásce k Babišově uzenině.
„Za svojí láskou šel bych světa kraj, šel s hlavou odkrytou a šel bych bosý, šel v lednu, ale v břichu věčný máj, šel vichřicí, však slyšel zpívat kosy. Za skvělý salám šel bych světa kraj, jak ten kdo zpívá u dveří a prosí,“ zní v reklamě na nový salám křemešník od Kosteleckých uzenin.
V další reklamě si zase Babišovi reklamní pracovníci poupravili verše z Máchova Máje: „Byl pozdní večer první máj, večerní máj byl lásky čas. Hrdliččin zval ku stolu hlas, kde večeří zaváněl háj. O párku šeptal horký dech, železný hrnec vodou vřel. Svou lásku chatař párku pěl, z kuchyně vanul vonný vzdech.“
Oba zmíněné výtvory jsou součástí širší kampaně Kosteleckých uzenin nazvané „Cti jazyk svůj“. Součástí kampaně byla i soutěž, v níž lidé měli vymýšlet básně obsahující slova „poctivý, párek, Kostelec“. Na soutěž však zareagovali i vtipálci, kteří v některých případech doporučovali strčit si kostelecký párek někam jinam než do úst.
Do soutěže se na svém Facebooku „zapojil“ i publicista Tomáš Baldýnský. Ten se ve zjevné nadsázce zeptal, co všechno Kostelecké párky obsahují: „Pověz, můj milý, řekni bez dlení, Jaké je jeho složení?“
Podle Lukáše Novosada, který se v Týdeníku Echo věnuje literární kritice, je otázkou, na koho je reklama Kosteleckých uzenin vůbec cílená. Básníci 19. století totiž pro současnou generaci v mnoha případech představují jen abstraktní pojmy. „Řada mladých sice zná alespoň úvodní verše Máchova Máje, Vrchlický a jeho básně jsou však pro mnohé zcela neznámou veličinou,“ soudí Novosad.