Matka Tereza jako značka, její oděv se nesmí používat jen tak

Matka Tereza jako značka, její oděv se nesmí používat jen tak

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Bílý bavlněný oděv „sárí“ s modrým lemem, který proslavila Matka Tereza, se stal exkluzivní obchodní známkou Misionářek milosrdenství, tedy kongregace kterou sestra založila v Kalkatě před téměř sedmdesáti lety. Její právník se chystá podniknout právní kroky proti neoprávněnému zneužívání oděvu.

Známý oděv si Matka Tereza údajně koupila na kalkatském trhu v den, kdy ji bylo uděleno povolení pracovat ve slumech města. Její právník Biswajit Sarkar podle britského deníku The Guardian usiloval o udělení obchodní licence od roku 2013. Ta byla Misionářkám milosrdenství udělena v roce 2016. Zveřejněno to však bylo teprve nedávno.

Biswajit Sarkar prohlásil, že chystá přísné soudní kroky proti neautorizovanému používání oděvu, a to i proti nejrůznějším charitativním organizacím či školám.

„Existují různé organizace, například školy, které jsou po Matce Tereze pojmenovány a její oděv používají jako uniformu, přitom nemají nic společného s Misionářkami milosrdenství,“ řekl právník.

„Nastaly dokonce i takové situace, kdy učitelé některých těchto škol psali Misionářkám, že se jim zpozdily výplaty. Sami teda ani často nevědí, že s kongregací nemají nic společného,“ dodal Sarkar.

Jiné organizace podle něj například vydávají náboženské knihy ozdobené oním typickým modrým pruhem, což působí dojmem, že byly tyto knížky vydány z popudu misionářek.

Biswajit Sarkar, který již dříve nechal vytvořit obchodní známku i na samotné jméno „Matka Tereza“, však musí přesvědčit členky Misionářek o důvodech jednotlivých žalob. Sestry mají podle něj až příliš dobré srdce a nechtějí kvůli podobným kauzám jít k soudu, přesto si samozřejmě nepřejí, aby nebyla Matka Tereza využívána ke komerčním účelům.

„My bychom ale neměli rozlišovat mezi komerčními a nekomerčními subjekty. Jde nám především o naši identitu. Pokud jde o modrý vzorek, který je ve světe jedinečný, nesmí překroutit svůj význam, nebo být využíván veřejností, jinak ztratí Misionářky milosrdenství svou tvář,“ řekl Sarkar.

, voš

24. července 2017