Mistři zábavy v novém balení
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Fantazírování a miliskování pod věží
Brněnský hrad Špilberk je kouzelné místo, které nepřestává fascinovat vztahem minulosti, jež je známá svou tvrdostí těžko dobytného žaláře, a přítomnosti, která s tímto hnusným dědictvím kalkuluje. A zároveň se jej snaží odčinit doklady, že dokonce i tento kamenný dům svede být i něžný a romantický. Je tu vlastně pořád cítit touha po úniku do jiných světů i odhodlání zůstat přikovaný právě sem. Teď toto podivné a opojné zdejší dvojlomné rozpoložení duše tematizuje výstava Prolínání na konci léta.
Představuje velkoformátové a plastické obrazy, umístěné do různých zákoutí hradu a ponoukající fantazii k únikům do tajuplných světů kdesi daleko odtud. K setkáním s bohy, kteří bdí nad světem lidí, zvířat i neznámých bytostí, ke střetnutím s jejich magickými myšlenkami. Vždycky je výzva projít labyrint, v němž hranice mezi skutečností a sny není vidět.
Výstava Prolínání na konci léta je na Hradě Špilberk k vidění do 25. září.
www.spilberk.cz
Vyrážka za krky pražských drožkářů
Množství tuzemských kriminálek potvrzuje známé skóre: čím víc počinů je v žánru k mání, tím spíš se kromě průměrných a mizerných výsledků dostaví i ty dobré. A zároveň se vzrůstajícím zájmem o žánr stoupá odvaha i ochota producentů pouštět se do projektů odlišných či s nezavedenými autory. Výsledkem takových podmínek jsou potom filmy jako Taxi 121. Podle vlastního scénáře ho jako svůj debut natočil Dan Pánek (letos chtěl uvést ještě druhý snímek, zřejmě ho ale dokončit nestihne). Zpracovává příběh pravděpodobně sériového vraha, který před několika lety pobíjel pražské taxikáře. Dosud nebyl odhalen, a tak se lze dohadovat, jaké pohnutky ke svým činům měl; autorsky vděčná story. Každopádně budovat film zevnitř vozu se naposledy před deseti lety pokoušelo rovněž taxikářské Všechno nejlepší!, a dobře to tehdy nedopadlo. Tak schválně jak teď.
Režie: Dan Pánek
Scénář: Dan Pánek, Jana Kůtková
Kamera: Ondřej Kos
Hrají: Filip Tomsa, Roman Vojtek, Lenka Zahradnická, Dušan Sitek, Petr Buchta a další.
V kinech od 1. září.
www.taxi121.cz
Píšťalo, foukej, ty tancuj a vykrúcaj
Před třemi roky měl v Národním divadle premiéru Čarodějův učeň – baletní převyprávění románu Otfrieda Preusslera, pojednávajícím o chlapci Krabatovi, který v srbské Lužici, zničené třicetiletou válkou, bojoval o lásku a život s černým mlynářem. V tuzemsku je to oblíbená a známá pohádka, z baletu se stal hit, hraje se dosud a často (do konce listopadu sedmkrát). O podobný úspěch se aktuálně pokoušejí v Plzni, kde od září bude k mání rovněž baletní adaptace moderní literatury, tentokrát novely Viktora Dyka Krysař. Ta patří k vděčným textům zdejšího písemnictví: vycházela nejprve v bájném Lumíru, to ještě pod neurčitým názvem Pravdivý příběh, knižně už pod zavedeným titulkem vyšla prvně před sto jedna lety. Je to variace na staroněmeckou báji o muži, který dokázal zbavit město Hammeln nečistot, ale nikoli nepoctivosti. A proto se rozhodl jej ztrestat.
Pavel Bořkovec – Johann Sebastian Bach: Krysař
Libreto a texty podle poemy Viktora Dyka: Jakub Liška
Choreografie a režie: Hana Litterová
Kostýmy: Dominika Lippertová
Hrají: Jozef Hruškoci, Aleš Slanina, Miroslav Hradil, Petr Brettschneider, Kristýna Piechaczková, Anna Srncová a další.
Premiéra na Malé scéně Divadla J. K. Tyla v Plzni 3. září. Reprízy 15. a 24. září, 1. a 22. října.
www.djkt.eu
Odtajněné seznamy vědeckého značkování
Když česky poprvé vyšla Teorie sémiotiky Umberta Eca, bylo to velký splacený dluh zdejších překladů, ale taky to bylo velké překvapení, protože knížka vyšla v nakladatelství brněnské vysoké školy JAMU skoro tajně. Až druhé vydání v Argu mělo publicitu jaksepatří. Nu a teď má italská monografie svou českou sestru, taky skoro utajenou: jmenuje se Česká teorie. Tendence moderní české sémiotiky a snaží se shrnout zhruba osmdesát let vývoje české sémiotiky. Nejprve se věnuje otázkám povahy sémiotiky a způsobům, jak o ní v historické perspektivě mluvit. Zároveň se pokouší vymezit českou sémiotiku, její konceptuální specifika formující se na rozhraní sémiologie pražské školy, (kybernetické) sémiotiky a do určité míry filozofie (jazyka). Tuto trojici nazývá česká teorie. Aktuální podobu české sémiotiky představuje sedmnáct rozhovorů ve druhé části knihy.
Vít Gvoždiak: Česká teorie. Tendence moderní české sémiotiky.
Vydalo nakladatelství Univerzity Palackého roku 2015 (ve skutečnosti 2016). 370 s. 330 Kč.