Praha chystá revoluci v železniční dopravě. Centrum by mělo provrtat několik tunelů
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Rada hlavního města Prahy podpořila přípravu nového železničního spojení. V centru by měl vzniknout systém tunelů, který má oddělit koleje příměstských vlaků od dálkových. Cílem je, aby příměstské vlaky již nekončily v centru, ale projížděly jím. Nové trasy budou zapracovány do územního plánu Prahy. O návrhu bude rozhodovat zastupitelstvo na zářijovém jednání. Informuje o tom web Prahy.
Návrh zahrnuje dva tunely. Oba začínají v prostoru Florence a napojují linky z Negrelliho viaduktu a od Balabenky u budoucí zastávky Karlín. Pokračují do stanice Opera umístěné mezi Hlavním nádražím a Muzeem. Stanice Opera umožní přestup na ostatní vlaky na Hlavním nádraží, na linky metra A, C a pěší dostupnost Václavského náměstí a jeho okolí. Jeden z tunelů dále pokračuje přes zastávku Karlovo náměstí na Smíchovské nádraží, kde se napojí linky od Radotína a druhý přes zastávku Náměstí Bratří Synků, za kterou se napojí v zastávce Praha-Eden linky od Hostivaře.
Nové spojení by mělo oddělit koleje příměstských vlaků od dálkových, včetně vysokorychlostních, a mělo by tak odlehčit přetíženému Hlavnímu nádraží a vyřešit kapacitní i prostorové problémy trati Smíchov – Hlavní nádraží. Dopravně-urbanistická a technická studie návrhu byla zpracována již v roce 2007, nyní je třeba pořídit změnu územního plánu, která umožní budoucí výstavbu.
„Díky projektu ‚Nové spojení 2‘ dojde k propojení příměstských vlaků, které dosud končí na Masarykově nádraží, s ostatními vlaky tak, aby nekončily v centru, ale centrem projely. Půjde tak například dojet jedním vlakem z Kladna do Vršovic, nebo z Milovic na Karlovo náměstí. Nová stanice Opera zase zjednoduší cestujícím příměstských vlaků přestup na dálkové vlaky a na metro. Zvýší se rovněž výrazně kapacita příměstských vlaků a usnadní se dojíždění veřejnou dopravou z okolí Prahy,“ uvedla Petra Kolínská, náměstkyně primátorky hl. m. Prahy.
Zájem o cestování vlakem po Praze roste každým rokem. Například během roku 2016 bylo v pracovních dnech v rámci Pražské integrované dopravy vypraveno 900 spojů denně, které v hlavním městě přepravily za den přibližně 120 820 cestujících. Nové spojení by mělo ulehčit ostatním druhům MHD, protože trasy příměstských vlaků umožní části cestujícím dojet vlakem až do cíle.
„Studie předpokládá trasu Karlín – Smíchov v délce cca 6,1 km (z toho 4,3 km v tunelu s podzemními stanicemi Florenc, Opera, Karlovo náměstí a povrchovou stanicí Praha-Smíchov) a trasu Negrelliho viadukt – Praha-Eden v délce 6,4 km (z toho 5,4 km v tunelu, s podzemními stanicemi Opera a Nám. Bratří Synků a povrchovou stanicí Florenc),“ řekl Ivan Lejčar, dopravní urbanista a spoluautor podkladové studie.
„Celkem se tedy jedná o 12,5 km nových úseků železničních tratí, z čehož bude 9,7 km vedeno v tunelu, se dvěma povrchovými, třemi podpovrchovými dvoukolejnými stanicemi a s jednou podpovrchovou čtyřkolejnou stanicí Opera, společnou pro obě trasy. Stanice Opera umožní výše uvedené propojení tunelových tras buď do „kříže” (Karlín – Smíchov a Negrelliho viadukt – Eden), anebo do “vlásenek” (Karlín – Eden a Negrelliho viadukt – Smíchov),“ dodal Lejčar.