Úřad ho nechtěl registrovat k DPH. ‚Že má EET neznamená, že podniká‘
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Podnikatel, který provozuje stánek v pražské tržnici SAPA, se chtěl v polovině března dobrovolně registrovat k plátcovství DPH. Stejně jako řada jiných podnikatelských subjektů u finančního úřadu narazil a dočkal se zamítnutí. Prý dostatečně nedoložil ekonomickou činnost, prodejce přitom už třetí týden posílal v rámci elektronické evidence tržeb (EET) údaje o tržbách na daňový portál. Jeho případ nakonec dopadl dobře a po konzultaci s daňovými poradci a odvolání ho úřad zaregistroval.
Stánkový prodejce, který prodává na tržnici SAPA, podal žádost o registraci k DPH v polovině března. Netušil, že jeho žádost úředníci zamítnou. Finanční úřad totiž po něm chtěl, aby doložil svoji ekonomickou činnost. Jelikož podnikatel mimo jiné byl zapojen do EET, nemyslel si, že je nutné předkládat nějaké další důkazy.
Podle finanční správy ale samotná účast v EET nestačí. „Je potřeba vzít v úvahu, že samotné podání žádosti o autentizační údaje k EET a dokonce ani vydání těchto autentizačních údajů ještě neznamená, že subjekt reálně vykonává ekonomickou činnost. Jen pro vaši představu, ke včerejší půlnoci bylo finanční správou přiděleno 182 tisíc autentizačních údajů, vydáno téměř 250 tisíc certifikátů nutných ke spuštění EET, ale reálně přitom eviduje tržby jen necelých 150 tisíc podnikatelů,“ uvedla v pátek pro server Echo24 tisková mluvčí finanční správy Petra Petlachová.
Podnikatel přitom nepatřil k těm, kteří by si pouze vyzvedli autentizační údaje, ale reálně nepodnikali. To dokládá i jeho výpis z daňového portálu, ze kterého vyplývá, že odeslal údaje o minimálně deseti tržbách. Na doplňující dotaz, zda ani toto není dostatečné potvrzení ekonomické činnosti, už finanční správa neodpověděla.
Přestože by zájem dobrovolně odvádět DPH měla finanční správa vítat, praxe posledních let je jiná. Server Echo24 několikrát informoval o problémech, které podnikatelé při dobrovolné registraci mají. Úředníci totiž požadují informace a dokumenty, které často při startu podnikání člověk ani mít nemůže. Například musí dokládat informace o vlastnictví majetku nebo nájemní smlouvy, smlouvy s odběrateli a dodavateli nebo soupis majetku.
Například Lukáš S. chtěl odkoupit krachující firmu a stát se dobrovolným plátcem DPH. Finanční správa po něm ale při registraci k plátcovství žádala například uzavřené smlouvy s dodavateli. To ale nemohl doložit, protože k tomu, aby je uzavřel, potřeboval být plátcem DPH. Když mu konečně po více než půl roce přišlo vyrozumění, odpověď byla zamítavá. O možnost odkupu firmy mezitím přišel.
Se zlovůlí úřadů se přitom potýkají podnikatelé, kteří se musí registrovat k plátcovství DPH povinně, protože jejich obrat přesáhl milion korun. Ukazuje to případ Jindřicha z jižních Čech. Ten na povinnou registraci čekal půl roku, aby mu Finanční správa nakonec za celou dobu „napálila“ úroky a pokutu.
Daňový poradci podobné jednání ze strany správce daně považuje za nepřijatelné. „Už jen to, že mám licenci k podnikání, znamená, že jsem člověkem, který tu ekonomickou činnost hodlá fakticky vykonávat. Vyšetřování, které v takovém případě probíhá, považuji za obstrukční jednání ze strany finanční správy,“ uvedl už dříve pro deník Echo24 David Hubal z Unie daňových poplatníků.