Důvěra v ekonomiku ČR mírně vzrostla, více u spotřebitelů

Důvěra v ekonomiku ČR mírně vzrostla, více u spotřebitelů

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Důvěra v českou ekonomiku v září meziměsíčně mírně stoupla o 0,3 bodu na 97,1 bodu. Mezi podnikateli sice důvěra klesla, ale u spotřebitelů vzrostla. Informoval o tom v pondělí Český statistický úřad (ČSÚ). Proti loňskému září se celková důvěra také zvýšila, a to o 1,2 bodu.

U podnikatelů se důvěra v tuzemské hospodářství oproti srpnu snížila o 0,1 bodu na hodnotu 95,2. Klesla v průmyslu o 0,7 na 97,1 bodu, ve stavebnictví o 5,1 na 72,5 bodu a v obchodě o 1,2 na 97,3 bodu. Stoupla naopak u vybraných odvětví služeb o 1,2 na 95,6 bodu.

Důvěra v průmyslu je podle analytika Komerční banky Viktora Zeisela mírně nižší hlavně kvůli slabšímu očekávání. Stavebnictví trpí zejména propadem veřejných investic a nejistotami ohledně metropolitního plánu. Lepší nálada je ve službách. Odráží především postupně rostoucí domácí poptávku, dodal.

Mezi spotřebiteli indikátor důvěry meziměsíčně vzrostl o 2,1 bodu na hodnotu 106,4. Podle statistiků se pro příštích 12 měsíců v meziměsíčním srovnání snížily obavy spotřebitelů ze zhoršení celkové ekonomické situace. Třeba obavy z růstu cen se ale zvýšily. Ekonomický růst, který se odráží konečně i na životní úrovni spotřebitelů, podporuje jejich optimismus a naopak tlumí strach z nezaměstnanosti, uvedl analytik ČSOB Petr Dufek.

V průmyslu se sice v posledním měsíci očekávání trochu krotila, avšak stále se dá říci, že i zde panuje optimismus. Firmy sice předpokládají, že se jejich výroba nebude zvyšovat tak rychle jako v dřívějších měsících, nicméně mírný pokles očekávání pro dalších šest měsíců nenaznačuje radikální obrat trendu.

Ve srovnání se zářím roku 2015 vzrostl souhrnný indikátor důvěry, a to díky růstu důvěry podnikatelů i spotřebitelů.

 

,

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

26. září 2016