Důvěra v ekonomiku ČR mírně vzrostla, více u spotřebitelů

Důvěra v ekonomiku ČR mírně vzrostla, více u spotřebitelů

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Důvěra v českou ekonomiku v září meziměsíčně mírně stoupla o 0,3 bodu na 97,1 bodu. Mezi podnikateli sice důvěra klesla, ale u spotřebitelů vzrostla. Informoval o tom v pondělí Český statistický úřad (ČSÚ). Proti loňskému září se celková důvěra také zvýšila, a to o 1,2 bodu.

U podnikatelů se důvěra v tuzemské hospodářství oproti srpnu snížila o 0,1 bodu na hodnotu 95,2. Klesla v průmyslu o 0,7 na 97,1 bodu, ve stavebnictví o 5,1 na 72,5 bodu a v obchodě o 1,2 na 97,3 bodu. Stoupla naopak u vybraných odvětví služeb o 1,2 na 95,6 bodu.

Důvěra v průmyslu je podle analytika Komerční banky Viktora Zeisela mírně nižší hlavně kvůli slabšímu očekávání. Stavebnictví trpí zejména propadem veřejných investic a nejistotami ohledně metropolitního plánu. Lepší nálada je ve službách. Odráží především postupně rostoucí domácí poptávku, dodal.

Mezi spotřebiteli indikátor důvěry meziměsíčně vzrostl o 2,1 bodu na hodnotu 106,4. Podle statistiků se pro příštích 12 měsíců v meziměsíčním srovnání snížily obavy spotřebitelů ze zhoršení celkové ekonomické situace. Třeba obavy z růstu cen se ale zvýšily. Ekonomický růst, který se odráží konečně i na životní úrovni spotřebitelů, podporuje jejich optimismus a naopak tlumí strach z nezaměstnanosti, uvedl analytik ČSOB Petr Dufek.

V průmyslu se sice v posledním měsíci očekávání trochu krotila, avšak stále se dá říci, že i zde panuje optimismus. Firmy sice předpokládají, že se jejich výroba nebude zvyšovat tak rychle jako v dřívějších měsících, nicméně mírný pokles očekávání pro dalších šest měsíců nenaznačuje radikální obrat trendu.

Ve srovnání se zářím roku 2015 vzrostl souhrnný indikátor důvěry, a to díky růstu důvěry podnikatelů i spotřebitelů.

 

,

26. září 2016