Počet českých firem, které vyvážejí i mimo EU, roste
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Počet českých firem, které vyvážejí i mimo Evropskou unii, roste. Zejména se zaměřují na země ze Společenství nezávislých států a na Blízký východ. Polovina tuzemských exportérů přitom vyváží do šesti a více států, 15 procent pak do 21 zemí. Podíl firem exportujících do alespoň 11 zemí stoupl oproti loňsku o sedm procent. Nejčastěji plánují firmy rozšířit vývoz do Německa. Vyplývá to z průzkumu ministerstva průmyslu a obchodu a Asociace malých a středních podniků.
Výsledky průzkumu dokládají i údaje statistiků za období leden až duben. Vývoz do mimoevropských zemí stoupl letos nejrychleji za posledních pět let. Zatímco export do EU vzrostl o tři procenta meziročně, mimo EU to bylo o devět procent. Například do Číny je nárůst exportu 29 procent.
„Trojnásobný růst na mimoevropské trhy, které jsou pro firmy nebezpečnější s ohledem na řízení rizik, je zajímavá informace. Firmy si věří, jsou sebevědomé a nespoléhají na cenu jako konkurenční výhodu a snaží se více prosazovat se zbožím s vyšší přidanou hodnotou,“ uvedl předseda představenstva AMSP Karel Havlíček.
Export ohrožuje regulace i byrokracie, míní firmy
Do SNS a na Blízký východ exportuje letos o pět procent více firem než loni. SNS trhy podle Havlíčka oživují, tahounem se začíná stávat opět Rusko, kam se export za první čtyři měsíce zvýšil meziročně o 21 procent.
Za největší problém exportu považují firmy regulaci, byrokracii a rostoucí náklady (13 procent), kurzové riziko (deset procent) a nutnost souladu s místními předpisy (7 pct). Konkurence je až na čtvrtém místě.
Za největší konkurenční výhodu na zahraničních trzích považují respondenti nejčastěji kvalitu svých produktů či služeb (28 procent) a jejich speciální charakter (16 pct). Pružnost dodávek vidí jako svou konkurenční výhodu 14 procent exportérů.
Agenturu CzechTrade zná 94 procent firem, 68 procent z nich ovšem nikdy nevyužilo služeb této společnosti. Nejčastějšími důvody využívání služeb CzechTrade jsou pomoc s marketingem a propagací a vyhledávání vhodných obchodních partnerů. Z průzkumu vyplynulo, že ze škály podpůrných služeb týkajících se exportu oceňují firmy nejvíce podporu jejich prezentace v zahraničí.