Rusko, kam se podíváš. A holandský Irák ovšem
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Uzákoněné násilí ruské mašinerie
Rusko je země mnoha možností, většinou nepochopitelných a často zákeřných. Čerstvě to připomíná výstava inspirovaná druhým soudním procesem s miliardářem Michailem Chodorkovským a jeho společníkem Platonem Lebeděvem, který probíhal v letech 2009 a 2010 a byl veden kvůli údajné zpronevěře a daňovým únikům. Expozice využívá nabízejícího se kafkovského rozměru a k dokreslení atmosféry tohoto příběhu užívá titulku Proces. Nejde o jeho rekonstrukci, nýbrž snahu ukázat na „prototypech“ soudního přelíčení (tedy postavách soudce, státního zástupce, obhájců atd.), jak v Rusku Vladimira Putina funguje soudní moc. Základem jsou zprávy z procesu představené jako komiks karikaturisty Alexandra Kotlyarova. Asi nepřekvapí, že v Rusku byla výstava dlouho odmítána, pražský DOX je první výstavní institucí, která tuto výstavu představí mimo Rusko.
Výstava v Centru současného umění DOX, Praha, trvá do 14. 9. Kurátor: Anton Litvin. www.dox.cz
Řiditelný chaos ruské koketerie
Rusko ještě jednou, ale jinak: nová fantastika je vyjma próz Sergeje Lukjaněnka a jejich následných filmových zpracování u nás přinejmenším v obecném povědomí neznámá. Jiná setkání s východními výdobytky tohoto žánru jsou spíš výjimkou. Třeba film Černý blesk. Zápletku, pravda, převratnou nemá, docela odpovídá americkému standardu: mladík, samozřejmě univerzitní student, dostane od svého otce staré auto, následně zjistí, že to svede létat. A tak se hrdina rozhodne stát superhrdinou, bojovníkem proti zločinu. Nevinná hra se vzápětí mění v souboj se zlem, které má své plány. Kombinace známých not má své neokoukané přednosti: jednak ruské reálie (tamní města na plátně vypadají jinak a vytvářejí jiné emoce než jejich západní protějšky), jednak ovšem auto. Čert vrať DeLorean do budoucnosti, kdo by nechtěl lítat nádherným Gazem 21?!
Černý blesk vysílá Prima Cool v sobotu 8. 8. od 22.05. Režie: Dmitrij Kiseljov, Alexandr Vojtinskij. Hrají: Grigorij Dobrygin, Viktor Veržbickij, Dato Bachtadze a další
Co by na takový koncert řekli v Rusku?
Okolo letošní Prague Pride se toho děje hodně. Na sociálních sítích, najmě Facebooku se to hemží duhovými profilovými „fotečkami“ příznivců festivalu a ironickými šlehy pod nimi jeho odpůrců. Kardinál Dominik Duka zakázal propůjčit festivalu jakékoli prostory spravované katolickou církví, i když jiní duchovní to v plánu měli. Neklid, krůpěje, kroupy, bouře? Úhrnem je to reklama k nepřehlédnutí, ostatně hodí se k zahajovacímu koncertu Střeleckém ostrově. Je pojat velkolepě, samozřejmě jako přehlídka těch, kteří o své orientaci hovoří otevřeně: A tak vystoupí Aneta Langerová, která přehraje své loňské album Na Radosti. Nebo Jaro Smejkal, účastník SuperStar, který se na loňských Pride Voices 2014 rozhovořil o svém coming outu. A ovšem zapěje hvězda největší, Conchita Wurst – vítěz(ka) loňské hudební soutěže Eurovision Song Contest.
Festival Prague Pride začíná 10. 8. a trvá do 16. 8. Zahajovací koncert na Střeleckém ostrově začíná v 18.00. Podrobný program festivalu viz www.praguepride.cz
Večer co večer s umělohmotným klaunem
Spojnice dvou témat, která hýbou společností, vyplývá ze jména autora a titulu jeho knihy. Původem Iráčan, který ze země svého narození utekl do Holandska, kde nejprve azyl nedostal, holandsky se naučil úřadům natruc sám a dnes je zde ceněným autorem: Rodaan Al Galidi. Napsal novelu o postižení, o němž naštěstí vzrůstá povědomí, mimo jiné právě proto, že je přitažlivé pro spisovatele: Autista a poštovní holub. Je to příběh mladičké matky, které se narodí syn postižený Aspergerovým syndromem a která se vyrovnává s jeho genialitou a výlučností zároveň. Ostatně zachycuje to věta: „Geert měl užší vztah s jazykem než s tělem.“ (Jazykem, řečí.) Milé je, že kniha vychází v edici nakladatelství Dauphin Pop. Konečně žádná výlučnost, nýbrž obyčejnost. Nebýt důrazu titulu, konečně možnost vnímat text bez pozlátek, jako literaturu a ne dokument.
Rodaan Al Galidi: Autista a poštovní holub. Přeložila Jitka Růžičková. Vydalo nakladatelství Dauphin v roce 2015. 176 s. 228 Kč.