Válka levné práci z úst Zaorálka je podle opozice drzost a legrace
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Poté, co ministr zahraničí a volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek vyhlásil válku levné práci, snesla se na něj kritika především z opozičních lavic. Podle předsedy ODS Petra Fialy to byla právě ČSSD, která za čtyři roky ve vládě pro občany v této oblasti nic neudělala. Předseda TOP 09 Miroslav Kalousek kritizuje plán ČSSD na zvýšení minimální mzdy a zavedení progresivní daně.
„Bylo by to směšné, kdyby to nebylo úplně nehorázné a nepřijatelné. Proč ČSSD vyhlašuje válku levné práci a neudělá něco o pro to, aby lidé měli něco z ekonomického růstu, a aby se zvýšily mzdy i těm nejnižším příjmovým skupinám,“ kritizoval Zaorálkova slova předseda ODS Petr Fiala.
ČSSD nemá na válku zbraně
Kritika se na ČSSD snáší především proto, že byla čtyři roky ve vládě. „Je to velká legrace. Pan ministr Zaorálek je člen vlády, která tady vládla čtyři roky. Je to stejně komické jako válka lidovců proti EET. Jsem zvědavý, proti čemu ještě tahle vláda bude válčit, ze všech těch nesmyslů, které zavedla,“ vyjádřil se kriticky pro Echo24 předseda TOP 09 Miroslav Kalousek.
I podle Fialy to byl právě Zaorálek, kdo byl poslední čtyři roky ve vládě a ve straně, která měla premiéra a jsou za to, co se tady dělo, zodpovědní. „Před volbami vyhlašovat válku, ke které zjevně nemá ČSSD zbraně, považuji za naprosto směšné a drzé. Zaorálek se tváří, jako by snad ani nebyl sociální demokrat,“ kritizoval Zaorálka Fiala.
Levná cena práce v Česku podle volebního lídra ČSSD Lubomíra Zaorálka může znamenat pro zemi past. Nyní sice umožňuje prodávat do ciziny výrobky, do budoucna ale může přinést zastarávání. „Byl bych rád, kdyby to byla určitá strategie, na které by byla širší shoda,“ uvedl Zaorálek.
Řešit situaci chce ČSSD zvyšováním minimální mzdy, zavedením progresivního zdanění, zvedáním platů ve veřejné sféře, změnou systému investičních pobídek nebo podporou kolektivního vyjednávání. Za důležité považuje i boj proti daňovým rájům a vyrovnávání rozdílů mezi regiony v rámci Česka i Evropské unie.
Zvýšení minimální mzdy a zavedení progresivní daně dlouhodobě kritizuje opozice. „Každé zvýšení minimální mzdy vyřadí z toho trhu lidi, jejichž cena práce v tu chvíli tu cenu nemá. Ti, i kdyby chtěli pracovat, tak prostě nemůžou, protože nejsou schopni nabídnout tu hodnotu,“ řekl Kalousek.
Daleko větší problémem je však podle něj zavedení progresivní daně. „K růstu mezd přispěje totiž především změna struktury ekonomiky z hlavních montoven na ekonomiku nápadů, a na tu musíte mít vysoce kvalifikovanou práci. Budete-li ji zdaňovat progresivním způsobem, tak ji tady mít nebudete a budou tu jen levné montovny,“ dodal Kalousek.
Kampaň v krajích
Zaorálek a volební lídři ČSSD v krajích se začnou objevovat na billboardech. V úterý vyšla v tisku i celostránková inzerce. „Nestojím o zemi, z níž naše děti a děti našich dětí odcházejí,“ píše Zaorálek v inzerátu voličům. Vedle růstu mezd zdůrazňuje dostupnost veřejných služeb.
Sociální demokracie naopak nebude znovu otevírat téma zdanění církevních restitucí. Podle analýz právníků by podobný zásah neuspěl u Ústavního soudu. „Tady se pravici povedlo něco, co se bez nějaké revoluce nedá změnit. Pokud je názor takový, že ta věc je neprůstřelná, a odmítl by to Ústavní soud, vyhlašoval bych bitvu, která je předem prohraná,“ řekl Zaorálek.
Nová kampaň ČSSD
Sociální demokracie ve čtvrtek v inzerátech a na billboardech začíná kampaň s heslem „Když bohatne země, musí bohatnout i lidé“. Hlavním sdělením je podle Zaorálka to, že aktuálně nejsilnější vládní strana vyhlásí „válku levné práci“, která podle něj devastuje životy.
Zaorálek je volebním lídrem od poloviny června. Podle vlastních slov se chce více zaměřovat na kontaktní kampaň a nepořádá například stranické volební mítinky, kam by zval lidi. „Zkouším to 14 dní, funguje to, je to proveditelné,“ řekl ve čtvrtek novinářům. Součástí změny je nové logo a jiná podoba billboardů, než kterou plánoval původní volební manažer ČSSD Jan Birke.