Tvrdý brexit by těžce zasáhl britský automobilový průmysl
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Britský automobilový průmysl čeká prudký propad v případě, že Spojené království v rámci odchodu z Evropské unie ztratí přístup k jednotnému evropskému trhu. Uvedl to podle listu Financial Times šéf německého sdružení automobilového průmyslu VDA Matthias Wissmann. Dodal, že automobilky by v takovém případě pravděpodobně přesunovaly výrobu z Británie do východoevropských zemí s nízkými náklady.
„Pokud nastane tvrdý brexit, uvidíme přesun do střední a jihovýchodní Evropy,“ uvedl Wissmann, který v minulosti zastával rovněž funkci německého ministra dopravy. Dodal, že země jako Slovensko a Polsko „jsou velmi atraktivní, mají nízké náklady na pracovní sílu a jsou součástí EU“.
Wissmann dále předpověděl, že žádná automobilka se za současné situace neodhodlá k velkým investicím v Británii. „Čím déle období nejistoty potrvá, tím déle se budou lidé zdráhat investovat,“ uvedl.
Šéf automobilky Nissan Carlos Ghosn pohrozil zastavením investic do britského závodu
V podnikatelském sektoru panují obavy z toho, že britská vláda se přístupu k jednotnému evropskému trhu v rámci jednání o odchodu z EU vzdá, aby získala zpět kontrolu nad svými hranicemi. Podle Bruselu si Británie zachová přístup k jednotnému evropskému trhu pouze v případě, pokud bude nadále umožňovat volný pohyb obyvatelům EU.
Šéf japonské automobilky Nissan Carlos Ghosn nedávno pohrozil zastavením investic do závodu v severoanglickém Sunderlandu, pokud mu vláda nedá záruky odškodnění za případné negativní dopady brexitu na vývoz z Británie. V pátek se Ghosn sešel s britskou premiérkou Theresou Mayovou, která ho ujistila, že její vláda bude automobilový průmysl v Británii i nadále podporovat.
V uplynulých několika desetiletích zahraniční investice přicházející zejména z Německa vedly k výraznému nárůstu výroby britského automobilového sektoru. Německá automobilka BMW například v Británii zaměstnává kolem 8000 lidí a loni zde vyrobila přes 200 000 vozů Mini. To představovalo téměř 12 procent celkové produkce aut ve Spojeném království, napsal list Financial Times.
Wissmann varoval, že Británie by nyní mohla dopadnout podobně jako Itálie, kde se roční výroba osobních automobilů propadla na současných 500 000 vozů ze zhruba dvou milionů před dvěma desetiletími. „Pokud se chce Spojené království vyhnout osudu italského automobilového průmyslu, musí se postarat u udržení plného přístupu k jednotnému trhu,“ uvedl.