EET může zdražit ceny volání. Evidovat by se měl každý hovor i sms
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Pokaždé, když z předplacené karty zavoláte nebo napíšete sms, vás operátor od příštího března zahltí smskami nebo e-maily o evidování dané služby. Podle platného znění zákona totiž používání předplacené SIM karty, lidově kreditu, má v další vlně podléhat elektronické evidenci služeb. Jenže podobných transakcí je denně kolem 10 milionů, operátorům se tak významně zvýší náklady a to by mohlo mít dopad na konečného zákazníka.
Podle stávajícího znění zákona totiž EET podléhají i platby pomocí čipu, karty, kuponu, voucherů, elektronické peněženky a dalších věcí, kam musíte nejdřív nahrát peníze a pak je teprve čerpáte. Účtenku byste měli dostat při pořízení karty, ale pak i při nákupu jednotlivých služeb či věcí. Jak upozornil server Lidovky.cz, daný paragraf se týká i předplacených SIM karet, kam si uživatel nejdřív nahraje peníze a ty se mu pak odečítají za každý hovor, sms či jízdenku MHD.
Takových transakcí se však denně provede podle výkonného ředitele Asociace provozovatelů mobilních sítí Jiřího Grunda až deset milionů, o významných svátcích i několikanásobně víc. Tolik by se také muselo vygenerovat účtenek. Podle Grunda to bude znamenat desetimilionové investice do účetních systémů, což může mít neblahé důsledky pro koncové uživatele.
„Sami jsme svědky toho, že se tady vede veřejná debata na téma ceny mobilních služeb pro uživatele a stát zatím vytváří kroky, které vedou k tomu, že se budou zvyšovat náklady. Neumím určit, zda se to promítne nebo nepromítne do koncových cen. Ale samozřejmě vyšší náklady nevedou k tomu, že se zlevňuje,“ řekl Grund pro Echo24.
Pokud by zákon v tomto znění zůstal, pak od března 2018 začnou být zákazníci s předplacenými SIM kartami zahlcení účtenkami za každou sms či hovor. „Délka toho FIK kódu a dalších náležitostí je navíc delší než 160 znaků, takže se může stát, že zákazníkovi přijde účtenka natřikrát,“ upozorňuje Grund na problém, kdyby účtenky přicházely pomocí sms. V úvahu však přichází i e-mail či účet u operátora.
Posílení monopolu?
Podle Grunda o tom ministerstvo financí ví a vytvořilo pracovní skupinu, kde se má debata o této problematice vést. „Věříme, že se podaří najít nějaké rozumné řešení, protože do jisté míry to tu logiku selského rozumu postrádá,“ řekl Grund pro Echo24. Deset milionů účtenek denně totiž neúměrně zatíží i servery finanční správy. Ministerstvo financí na žádost o vyjádření zatím neodpovědělo.
Je zde však další problém. Největší operátoři byli dlouho obviňováni z udržování monopolu a trhu tak pomohl nástup malých virtuálních operátorů. Především ti pak poskytují předplacené karty. Zákonná norma by tak mohla být podle Grunda pro tyto malé operátory likvidační. „V jejich případě může ta investice do úpravy účetních systémů být natolik vysoká, že to může samo o sobě podrývat ten konkurenční boj, po kterém tady dneska všichni voláme,“ uvedl pro Echo24 Grund. Předplacených karet je v České republice zhruba pět milionů, není však jasné, kolik z nich je aktivních.