KULTURNÍ TIPY

Německý jazz pro anglické ovce, pokorné vzpomínky na Sarajevo

KULTURNÍ TIPY
Německý jazz pro anglické ovce, pokorné vzpomínky na Sarajevo

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Osamělí poutníci na cestě na bájnou farmu zvířat

Rodiče s dětmi v náležitém věku příhody plastelínové ovečky Shaun, jejího stáda a hlídacího psa Bitzera nejspíš znají, a mají-li vkus, rovněž je sledují. Je to jednak dílo srozumiteln, jednak zábavné – tvoří jakýsi předstupeň příběhů Pata a Mata, jejichž ne-logika vyžaduje pokročilejší diváky, schopné porozumět dadaismu. Společná je oběma sériím mlčenlivost a komický princip nekonečné potrhlosti. Ale zatímco česko-slovenský seriál je v každém díle uzavřen do sebe a ústí v překvapení, britská produkce je nasycena popkulturními odkazy a končí logicky. Obě díla jako by vyjadřovala rozdíl, jak si děti osvojují školní znalosti v českém a britském prostředí. – Teď mohou zaregistrovat Shaun i ti, již se běžně na večerníčky ani na Studio kamarád nedívají. V tuzemských kinech se totiž promítá přehledně nazvaný snímek Ovečka Shaun ve filmu.

Ovečka Shaun ve filmu, v kinech od 2. 4. Scénář a režie: Mark Burton a Richard Starzack

Ovečka Shaun ve filmu - Repro: Aardman Studios / STUDIOCANAL

Německé vyhrávání působí blahodárně na sivé podnebí

V Brně rozvážně pokračuje JazzFest, který vyvrcholí až v půli června sázkou na jistotu: koncertem Bobbyho McFerrina a Chicka Corey. To v Praze se hraje hudba v rychlejších rytmech: festival Mladí Ladí Jazz je k slyšení jen v dubnu. Snad proto, že je to šestý ročník této přehlídky, je jejím štítkem rámováno šest koncertů. Ještě jednu náhodu složení letošního programu nabízí: mužskou část festivalu – ta tvoří jeho většinu – obstarají američtí hráči, zato ženy přijedou z nedaleka. Na úvod vystoupí, v doprovodu osmnáctičlenného bigbandu, velký talent německé scény Monika Roscherová. Debutovala před třemi roky svým zatím jediným albem Failure in Wonderland. Kompozice této zpěvačky sice pramení v jazzu, ale její tvorba se pohybuje na hranici jazzu, rocku a vlivů indie či punku. Zpěv ji sbližuje se současníky elektronické i trip hop scény.

Monika Roscher Bigband. Palác Akropolis, Praha, 3. 4. od 19:30. Festival Mladí Ladí Jazz trvá do 28. 4. www.mladiladijazz.cz

Vzpomínky na Sarajevo i Majdan. Neutečeš? Zemřeš

Petr Boháč jako by kopíroval kariéru Jana Grossmana. Oba začali jako nároční a stylisticky bravurní kritici poezie, oba se po čase této činnosti nabažili a „zběhli“ k divadlu. Pro tuzemskou kritiku je to škoda, protože ani jeden znovu soustavně psát nezačal. Pro divadlo je to ovšem výhra, neboť oba svou náročnost a přemýšlivost přenesli právě do něj. Boháč nejnověji v inscenaci Sniper‘s Lake, jež je zakončením trilogie Člověk v mezní situaci. Tématy předešlých částí bylo vyčerpání či Parkinsonova choroba, tím aktuálním je uprchlictví a migrace: „Od druhé světové války nebylo tolik migrantů na cestách. Utíkají nejen před něčím, ale i za něčím. Neviditelná hrozba je součástí naši reality… Pět tanečníků bojujících s vlastními silami a jeden neviditelný sniper v hledišti. Výtvarné dílo vznikající na scéně skrze střelbu barev.“ Je to lákavá reflexe doby.

Petr Boháč: Sniper‘s Lake. Režie a choreografie: Miřenka Čechová. Interpretace: C. Da Costa, M. Vacovská, J. Bartovanec, A. M. Pender, K. S. Henriksen. Hudba: Sivan Eldar. Česká premiéra 7. 4. v divadle Ponec, Praha, reprízy 8. 4 a 5. 5. www.divadloponec.cz

Vrtkavé dějiny malých národů, jež krvácejí do dlaní sousedů

Po příspěvcích Joea Sacca Bezpečná zóna Goražde a Sígr vyšel zkraje roku třetí komiks, jenž s reportážní a esejistickou ambicí nahlíží dějiny uplynulého století na Balkáně: Otčina Niny Bunjevacové. Společný je autorům pohled přes oceán. Sacco je Američan, jenž se v Bosně pídil po tom, co se stalo v 90. letech, a zaznamenával rozdílné, a přitom zpřesňující vzpomínky účastníků všech válečných stran. Bunjevacová je Kanaďanka srbského původu a vychází z historie své rodiny: její otec patřil k srbským nacionalistům, royalistům a teroristům, kteří v Severní Americe v 70. letech likvidovali v jugoslávských diasporách přívržence Titova režimu. Autorka zobrazuje národ ovládaný politikou, jenž po generacích střídá sympatie k tomu či onomu režimu a krev z rukou nesmývá. Měly by se ty knížky číst od Otčiny, Balkán se rázem stane srozumitelnějším.

Nina Bunjevacová: Otčina. Přeložila Pavla Horáková. Vydalo nakladatesltví BB art roku 2014. 152 s. 349 Kč. Ukázky na webu www.bbart.cz

3. dubna 2015