Exodus e-shopářů? Řešení EET je drahé a náročné, snazší je odejít
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Řešení elektronické evidence tržeb (EET) pro e-shopy mezi prvními přináší Československá obchodní banka (ČSOB), která se rozhodla možnost evidování tržby implementovat do své platební brány. Mezi českými bankami ale zůstává osamocena, vytvořit softwarové řešení, které splňují požadavky zákona, je totiž dost drahé a náročné. Prodejci v internetových obchodech tak budou muset najít vlastní softwarové řešení. Čím více platebních metod přitom e-shopař nabízí, tím více se mu situace komplikuje. Pro řadu podnikatelů tak bude nejsnazší založit e-shop v zahraničí – třeba v Estonsku, kde funguje e-government.
„ČSOB intenzivně pracuje na úpravě rozhraní platební brány, kde dojde k rozšíření o možnost evidovat online transakce na server finanční správy, tak aby obchodníci ČSOB od 1. března tohoto roku splňovali zákonnou povinnost o evidenci tržeb,“ uvedla pro server Echo24 Pavla Hávová z ČSOB. E-shopy totiž spadají do druhé vlny, která se do evidence bude muset zapojit už od března. „Implementace nového rozhraní bude k dispozici nejpozději začátkem února, tak aby si stávající i noví klienti ČSOB mohli EET rozhraní platební brány pohodlně implementovat a otestovat korektní komunikaci e-shopu s platební bránou,“ dodala.
Pokud tak e-shopáři využívají platební bránu právě a jen od ČSOB, nebudou se muset kvůli evidenci tržeb stresovat. Platební brána totiž sama ihned po schválení platby ohlásí tržbu a obchodník od banky dostane povinný kód FIK jako součást potvrzení o schválení platby. „Nezáleží na tom, zda platí debetní, kreditní, nebo předplacenou kartou. A také nezáleží na tom, která banka tu kartu vydala,“ doplnila Hávová. ČSOB ale zůstává v řešení evidence osamocena.
Řešení EET ohlásila ve středu také společnost GoPay, která umožňuje platit tzv. internetovou peněženkou. „Tak dlouho jsme v GoPay věřili, že se EET online platbám vyhne, až nás politici vypekli a schválili opak. Protože my vás vypéct rozhodně nechceme, rozhodli jsme, že pro vás napojení do EET připravíme,“ píše se na webu společnosti. E-shopáři měli totiž až do poloviny ledna malou naději, že se jich evidence týkat nebude. Autor zákona ministr financí Andrej Babiš (ANO) se totiž nechal přesvědčit Asociací pro elektronickou komerci (APEK), že evidence pro e-shopy je technicky extrémně náročná, a chtěl je pozměňovacím návrhem ve sněmovně vyjmout. Koaliční partneři ale nechtěli po stáncích s jídlem udělat další výjimku ze zákona.
On-line pokladny e-shopům nepomůžou
Podle architekta několika platebních systémů Ondřeje Zaorala není ale implementace EET řešení ani levná a snadná práce. „Nejedná se o záležitost, která by se dala v e-shopu vyřešit manuálně. Je k tomu potřeba automatizované softwarové řešení, protože je třeba, aby byla tržba nahlášena v okamžiku jejího vzniku. Není možné postavit si vedle expedice kasu na EET a byť provizorně řešit EET zcela mimo existující systémy e-shopu,“ vysvětlil pro server Echo24 Zaoral. Obchodníky tak v každém případě čeká práce, kterou mohou poskytovatelé platebních bran zjednodušit, ne však odstranit.
Na vyřešení problému tak budou mít internetoví prodejci něco málo přes měsíc. Pro řadu z nich bude snazší možnost platit kartou raději zrušit. Podle Zaorala to ale bude spíše krátkodobé řešení. „Nemyslím si, že EET povede k dlouhodobému rušení možnosti platit kartou. Pokud někdo v konkurenčním prostředí e-shopů platební metody omezí, tak spíše krátkodobě, než vyřeší implementaci. Karty pořád patří k nejrychleji rostoucím platebním metodám a mezi lidmi jsou stále více oblíbeny,“ dodal Zaoral. Možností také je využít právě jen takové dodavatele platebních metod, kteří nějakou implementaci budou umět nabídnout.
Pro řadu e-shopů tak bude snazším řešením uchýlit se do zahraničí. Tak například učinila čtenářka serveru Echo24, která činnost v Česku ukončila a svůj e-shop se rozhodla raději založit v Německu. S tím, že budou lidé přemýšlet o útěku do zahraničí, souhlasí i Zaoral. „V době, kdy v Estonsku funguje e-government, lidé můžou mít e-občanství a zakládat e-firmy, pravděpodobnost je vyšší než před pár lety, kdy tyto možnosti nebyly,“ vysvětlil Zaoral.
Největší motivaci budou mít ti, kteří prodávají na globálních platformách jako je Etsy nebo eBay. „Tam je celý nákupní proces součástí platformy, která žádné EET neřeší, a jsem přesvědčen, že nikdy řešit nebude. V ten moment je odstěhování jediným způsobem, jak si nenechat zničit podnikání.“ dodal.
Podle průzkumu společnosti Shoptet je na EET připravena asi jen čtvrtina všech internetových prodejců. Co se se týká e-shopů, tak dle odhadů má řešení pro EET nějak zajištěno asi 25 %. Jedná se především o internetové obchody běžící na společné platformě vývojářské firmy, která jim v rámci služeb nabízí i vyřešení tohoto problému,“ uvedl Miroslav Uďan ze společnosti Shoptet. Platbu kartou on-line podle údajů srovnávače cen Zboží.cz využívá sedm procent zákazníků, 35 procent Čechů preferuje dobírku, 32 procent využívá bankovní převod, pětina lidí platí při osobním převzetí.